
Академія давньої музики Леополіс спільно з Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду презентують звукову антологію творчості Максима Березовського
Академія давньої музики Леополіс (Львів) разом із Open Opera Ukraine (Київ) розпочали новий спільний проєкт – дослідження творчості Максима Березовського (1745–1777). Підтриману Українським культурним фондом ініціативу «Березовський: звукова антологія творчості», зосереджено на створенні релізу, що цілісно представлятиме різні жанрові сфери важливого для української культури другої половини XVIII століття автора. Підхід до них базується на методології історично інформованого виконавства.
Проєкт націлений на формування цілісного погляду на спадок Березовського, адже репрезентує весь обшир жанрів, властивий творчості композитора – духовну та світську музику. Реліз міститиме лише чітко атрибутовані твори митця: шість духовних хорових концертів, Симфонію, чотири оперні арії та Сонату для скрипки і чембало, що прозвучить у двох версіях. Важливим є те, що всі партитури для проєкту створено згідно з оригінальними джерелами доби й переведено у сучасну нотацію науковою консультанткою проєкту – докторкою мистецтвознавства Ольгою Шуміліною.
Кар’єра Максима Березовського розвивалася переважно при російському імператорському дворі, що обумовлено тогочасними історико-політичними реаліями. Блискуча освіта композитора, зокрема, отримана в Італії, сприяла численним інноваціям, які митець привніс у різні музичні жанри. Творчість Березовського є прикладом влучного поєднання західноєвропейських і східноєвропейських музичних підходів.
Організатори проєкту залучили до співпраці провідних експертів у царині early music. Серед них: вище згадана Ольга Шуміліна – музикознавиця, котра протягом десятиліть досліджує творчість митця, віднаходячи його невідомі опуси й верифікуючи численні факти біографії; ансамбль Partes на чолі з лідеркою Наталією Хмілевською, що системно звертається до виконання української сакральної музики XVII–XVIII століть і має українські й міжнародні відзнаки за записані релізи; колектив Liatoshynskyi Capella Національного будинку музики, який спеціалізується у тому числі й на практиці історично інформованого виконання музичного спадку ранніх епох; інструменталістів і вокалістів, що мають значний досвід інтерпретування європейської музики XVI–XVIII століть. Особливо варто відзначити участь у проєкті австрійського віолончеліста, диригента і педагога Йорґа Цвікера, котрий є визнаним експертом у цій галузі.
«Твори, які ми виконуватимемо, написані приблизно в 1770-ті роки. У той період змінилося розуміння музики та підходи до її інтерпретації. Досліджуючи трактати тих років, часто натрапляємо на протиріччя. Тож перед нами виклик – знайти власний шлях, виходячи з того, що ми знаємо про цю епоху. Я ретельно готуюся, але також намагаюся залишатися вільним і спонтанним, працюючи з оркестром і співаками. Ми вслухаємося – що саме музика, дух тієї епохи просять у нас», – зазначає Йорґ Цвікер.
Головним результатом проєкту стане новий реліз, що буде розміщений на стримінгових платформах. Онлайн-презентація відбудеться 11 вересня. Запис релізу здійснюватиме саунд-продюсер Олексій Грицишин у просторі музею «Кирилівська церква», акустика якого максимально відповідає естетичним вимірам доби Березовського.
Спікерки проєкту: Анна Гадецька – програмна менеджерка, співкураторка; Божена Корчинська – співкураторка; Наталія Хмілевська – художня керівниця вокального ансамблю Partes; Ольга Шуміліна – наукова консультантка проєкту, докторка мистецтвознавства.
За інформацією пресрелізу




