Великий флешмоб на столичному залізничному вокзалі 25 січня 2019 року з нагоди 100-річчя від дня підписання Симоном Петлюрою Наказу Уряду УНР про створення Української республіканської капели (УРК) під орудою Олександра Кошиця – черговий етап масштабного проекту «Через культурну дипломатію до економічної незалежності України», який розпочався восени 2018 року на Донбасі й набирає усе більшого резонансу
Той факт, що УРК, створена 1919-го за ініціативою очільника уряду – голови Директорії Симона Петлюри, була державним проектом, вплинув на підвищення міжнародного іміджу тодішніх українських державних інституцій і конкурентоспроможності Української Республіки. Презентація нового мистецького колективу, за задумом Петлюри, мала прорвати російську інформаційну блокаду в Європі.
Цей історичний та ідеологічний факт як ніколи актуальний і сьогодні. Можливо тому на київський вокзал для висвітлення цьогорічної події прибули журналісти понад 20-ти телерадіокомпаній та інформаційних агенцій, у тому числі й міжнародних.
Учасники флешмобу, виконавши знаменитого «Щедрика» Миколи Леонтовича та духовний гімн України Миколи Лисенка в обробці Олександра Кошиця «Молитву за Україну», закцентували, що саме з київського вокзалу УКР уперше вирушила у велике світове турне 100 років тому. Цьогоріч маршрут має повторити камерний хор «Кредо» – переможець всеукраїнського конкурсу «ЩедрикФест», що відбувся наприкінці 2018-го на Донеччині.
У флешмобі брали участь конкурсанти «ЩедрикФесту» – хор хлопчиків і юнаків КССМШ імені Миколи Лисенка, Дитячий хор «Передзвін», що спеціально приїхав із Глевахи, Дитячий хор «Пастораль» ДШМ імені Стефана Турчака, до яких приєдналися Хор студентів київського Національного університету імені Тараса Шевченка та КПІ імені Ігоря Сікорьского, Народна академічна хорова капела «Почайна» Національного університету «Києво-Могилянська академія», академічний хор «ANIMA» Київського національного університету культури і мистецтв, Камерний хор «Кредо», артисти хору Національної опери України та дитячий естрадно-духовий оркестр «Сувенір».
«Те, що зробив Петлюра, котрому спало на думку відправити колектив, який мусив піснею довести всім, що Україна – багата традиціями, самоідентична держава, що має глибоке коріння, і це відображено саме в мистецтві, – надзвичайно успішна ідея і місія», – переконаний головний хормейстер Національної опери України, керівник хору «Кредо» Богдан Пліш.
Відтворення піврічного туру столітньої давнини розпочнуть навесні. Перший концерт запланований на 11 травня у Празі: «Чехія, Німеччина, Бельгія, Франція, Австрія, Швейцарія, Англія, США, Канада. У цій програмі частково відобразяться твори, які співала капела Кошиця, а також буде представлений український фольклор і блок української духовної музики сучасних українських композиторів», – озвучує ідею програми гастролей Богдан Пліш.
Але турне має на меті не тільки популяризацію історії «Щедрика», а й просування українських економічних інтересів за підтримки культурної дипломатії України. Наступним кроком є підготовка до проведення у квітні цього року в місті Києві Інвестиційного форуму з метою формування презентаційної програми подорожі. На форумі буде здійснено оцінку потреби українського бізнесу в інвестиціях і нових ринках збуту, здатності до прийняття цих інвестицій та виходу на європейський рівень, інформування бізнес-товариства про можливості еволюції, підготовки бізнесу до іноземного співробітництва і, як результат цих дій, – залучення інвестицій і грантів на розвиток українського бізнесу, відновлення й удосконалення інфраструктури Донецької та Луганської областей, а також ініціювання питання щодо збільшення квот для українського експорту.
Слід також зазначити, що з першого дня презентації проект майже щомісяця збуджує інформаційний простір України резонансними подіями та сенсаціями:
– пересувна вулична фотовиставка «Культурна дипломатія України: світовий тріумф “Щедрика”», в основі якої – документи з фондів Центрального державного архіву вищих органів влади та управління України, які підтверджують державно-інституційний характер культурної місії УНР за кордоном. Упродовж півроку вона була розгорнута у багатьох обласних містах України. Тільки в Києві побувала на площі перед Національною оперою України, будівлями Міністерства закордонних справ, Національного історичного музею, на київському залізничному вокзалі;
– Всеукраїнський конкурс хорових колективів «ЩедрикФест» у рамках фестивалю «Наше Різдво на Донеччині». У відбірному турі взяли участь понад 40 хорів з усієї України у трьох номінаціях: дитячі, однорідні, мішані. У фіналі в Києві та Покровську (Донецька область) взяло участь 17 колективів;
– відкриття у Покровську пам’ятного знаку – «Сухарниця Леонтовича» з ластівкою (зменшена копія пам’ятника – Гран-прі конкурсу), яка стала символом та емблемою «ЩедрикФесту». Це точна копія ластівки, яку зобразив на дерев’яній різьбленій сухарниці батько Миколи Леонтовича Дмитро Леонтович і подарував її синові. Оригінал сухарниці зберігається у Покровському краєзнавчому музеї;
– проведення у Покровську круглого столу «Українізація Донбасу: від теорії до практики» за участю директора Українського інституту національної пам’яті Володимира В’ятровича, котрий порушив питання нових форматів, важелів впливу та заохочення щодо ширшого розвитку української мови і культури на Донбасі й визначив пріоритетний перелік історичних постатей, видатних діячів Донеччини, зокрема Покровська, вагомі історичні дати, які слід нанести на культурну мапу Донбасу. Одним із резюме круглого столу став висновок, що саме зображення ластівки на «Сухарниці Леонтовича» є найбільш правильною візуалізацією образу української пісні «Щедрик» як українського бренду в усьому світі.
Історична довідка: Українська республіканська капела під керівництвом Кирила Стеценка і Олександра Кошиця була створена 25 січня 1919 року окремим законом УНР. Ініціатором, а згодом головним меценатом став голова Директорії Симон Петлюра, який вирішив використати унікальну українську народну пісню як елемент культурної дипломатії і поширення інформації про УНР за кордоном. Уже 24 березня 1919 року УРК вирушила на гастролі країнами Європи. Організацією поїздки займався Андрій Лівицький, сподвижник Симона Петлюри, видатний діяч Української революції 1917–1921 років. Протягом 1919–24 років українські співаки мали тріумфальні виступи в багатьох країнах Європи та у США. Коронним номером виступів була українська колядка «Щедрик» в обробці Миколи Леонтовича, яку пізніше переклав англійською Петро Вільховський (працював на радіо NBC). Нині це – найупізнаваніша різдвяна пісня у світі Carol of the Bells. Уперше «Щедрик» прозвучав за кордоном 11 травня 1919 року в Національному театрі Праги. Українські співаки мали проспівати на весь голос, що Україна – це не Росія і навіть не її колонія, а окрема самодостатня культурна нація, яка має право на політичне існування й власну державність.
За матеріалами пост-релізу
На головному фото – Українська республіканська капела. Прага, 1919.