Всеукраїнський конкурс молодих композиторів імені Бориса Лятошинського – новий кейс Міжнародного Kharkiv Music Fest’у, що після успішного минулорічного дебюту вочевидь став його постійним резидентом
Конкурс присвячено пам’яті видатного українського композитора Бориса Лятошинського, 125-та річниця від дня народження якого святкується цього року, що само по собі вже дає шанси амбітному і дуже корисному проєкту потрапити в перші рядки новин у царині академічної музики.
«З-поза найвидатніших українських композиторів Лятошинського можна без перебільшення назвати титаном вітчизняної музичної спадщини, – коментує директор конкурсу Іван Пахота. – За часи радянського минулого України ім’я і значення Лятошинського було змаргіналізовано й фактично принижене. Нашим завданням є популяризація творчості Майстра: українські молоді митці мають знати про цього композитора значно більше, ніж його фото на стінах музичних шкіл».
Основна мета конкурсу – створення мистецького простору і можливостей реалізації у майбутньому молодих композиторів. Минулоріч члени журі взяли до розгляду 55 конкурсних робіт, а саме – 33 партитури у молодшій групі та 22 у старшій. Наймолодшій учасниці змагання було всього 10 років. Попри те, що конкурс проводився уперше, йому вдалося отримати всеукраїнський масштаб. Твори надходили з усіх куточків держави – Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Львова, Івано-Франківська, Тернополя, Луцька, Маріуполя, Запоріжжя, Покровська, Кривого Рогу та ін.
На гала-концерті переможців голова журі Алла Загайкевич виголосила таке послання композиторам: «Я не можу точно погодитися з тим, що ці твори – експерименти, які будуть зрозумілі наступним поколінням. Я думаю, що цей експеримент колись почав Лятошинський, і кожен учасник конкурсу встановив свій контакт із його творчістю, намагався зрозуміти, ким є для нас Лятошинський, хто він для кожного українського музиканта. Для всієї України в якийсь час актуалізувався Лятошинський як композитор, актуалізувався той його експеримент вічної відповідальності митця. За його власну творчість, за його голос, за ту композиторську лінію, яка не повинна зупинитись. Вона не зупиняється. Від Баха, Моцарта до Бетховена, Стравінського до України – Лятошинського, Сильвестрова… Ось будьте відповідальними за те, що ви відчули цей вогник творчого горіння».
Наступного 2021 року лауреати конкурсу так само візьмуть участь у гала-концерті, що відбудеться в рамках фестивалю Kharkiv Music Fest 7–25 квітня.
Конкурс молодих композиторів відрізняється не тільки великим призовим фондом (для переможців передбачені грошові премії: від 200 до 500 євро у молодшій групі та від 500 до 1000 євро – у старшій) і можливістю почути свій музичний твір у виконанні відомих у світі музикантів і колективів, а й міжнародним складом журі, до якого увійшли:
Еуґеніуш Кнапік (Катовіце, Польща) – провідний педагог із композиції у Польщі; абсольвент Генріка-Міколая Ґурецького та Олів’є Мессіана, він є беззаперечним авторитетом як теоретик сучасної світової музики і автор видатних монументальних творів;
Олександр Щетинський (Харків, Україна) – один із ключових українських композиторів, на чиєму рахунку сім опер і понад сотня музичних творів, у тому числі саундтреки до фільмів;
Олександр Ґрінберґ (Дюссельдорф, Німеччина), який має потужне харківське коріння, а нині викладає музичну теорію і фортепіано у приватній музичній школі Маріни Хейфец у Дюссельдорфі; у творчому доробку митця – оркестрові, камерні та хорові твори, опуси для різних інструментів соло, його музика звучить на престижних музичних фестивалях по всьому світу;
Микола Гобдич (Київ, Україна) – хоровий диригент, засновник і керівник муніципального Камерного хору «Київ», лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка, народний артист України;
Алла Загайкевич (Київ, Україна) – відомий фахівець у сфері акустичної та електронної музики, педагог; її твори вирізняє передовсім полікультурність і мистецький космополітизм, поєднання непоєднуваного, відхід від мейнстрімових тенденцій.
Професор Еуґеніуш Кнапік, керівник кафедри композиції і теорії музики в Музичній академії імені Кароля Шимановського в Катовіцах, котрий як і Алла Загайкевич, працюватиме в журі другий рік поспіль: «Щиро тішуся, що став членом журі цього прекрасного Конкурсу молодих композиторів, які, як показав результат, уже зовсім не діти. Коли дізнався, що на конкурс Лятошинського учасники подаватимуться через інтернет, а звіти з оцінками членів журі так само, – з радістю захотілося посісти місце члена журі; в іншому випадку, напевне, я відмовився б. Такий спосіб роботи журі є максимально прозорим і об’єктивним: ми не знали ні імен, ні року народження, ні навіть статі автора. В цілому можу сказати, що українська молодь є дуже креативною, і твори, які я оцінював, були непоганими. Подеколи дуже добрими. У більшості з них бачу сильний вплив творчості Шостаковича та Лятошинського, що мене не дивує».
Цікавою відмінністю конкурсу є те, що він анонімний – усі роботи подаються під псевдонімами. До участі запрошуються громадяни України, яким на час проведення змагання виповниться не більше 17 повних років у молодшій групі та 18–33 роки – у старшій, відповідно. Цей віковий ценз було розширено, враховуючи досвід минулорічного, першого конкурсу.
Члени молодшої групи мають подати твір для голосу і фортепіано тривалістю 8–12 хвилин. Старші учасники – композицію для мішаного хору a caрpella на 12–18 хвилин. Твори в обидвох групах мають бути створені на слова українських поетів українською мовою, список яких буде подано в умовах конкурсу, розміщених на сторінці kharkivmusicfest.com у розділі «конкурс композиторів». До участі допускатимуться твори, написані не раніше 2016 року. Один конкурсант може подати не більше 2-х опусів. Конкурс не має вступного внеску, всім учасникам гарантуються рівні права та можливості. Для участі потрібно заповнити онлайн-форму:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfdcP_F_4UIKEs2Q5H4N8rIabjbAriIb_qScDk4tjpwvmSfgg/viewform?fbclid=IwAR0kxp2yao923W6P-WAEUoKyA43fiJm5eLvIkIdNtJBf7rtbycFyK-frMSc
«Ідея проведення цього конкурсу в моїх думках майоріла вже давно, – розповідає Іван Пахота. – У світі є чимало подібних конкурсів, які орієнтовані на молодь-резидентів своїх держав. В Україні теж існує багато обласних, місцевих композиторських конкурсів, але вони орієнтовані на вже конкретно визначених конкурсантів і часто на їхніх викладачів: про справедливість і прозорість тут не йдеться. Окрім того, наша молодь не сприймає композицію як фах, можливість у майбутньому реалізуватись у цій царині. Конкурс Лятошинського має на меті підтримати й дати поштовх до професійного майбутнього українських композиторів».
За матеріалами прес-релізу