У духовному центрі Лондона (St. Paul’s Cathedral) відбулась історична для української культури подія: уперше в древніх стінах храму, під його величним куполом лунали наша музика й мова, озвучені вітчизняними музикантами
В одній із найдревніших святинь Британії українські оркестр Свободи (Ukrainian Freedom Orchestra) і хор «Пісні для України» (Songs for Ukraine Chorus) виконували знамениту Дев’яту симфонію Бетховена. Унікально, що «Ода до радості» Шиллера (фінал симфонії), що є музичним символом Європи, була вперше співана тут українською мовою (переклад Миколи Лукаша).
Це був також перший український мистецький захід, який наш генерал Валерій Залужний відкривав як Надзвичайний і Повноважний Посол України в Об’єднаному Королівстві. І варто було бачити-чути, з яким захопленням і бурхливими оваціями понад тритисячна аудиторія Сент Пола зустрічала нашого тепер дипломата – Валерія Залужного.
А серед почесних гостей присутні вітали також вірного і щирого друга України, відомого британського актора і письменника Стівена Фрая. Із катедри собору перед початком концерту пан Посол висловив англійською мовою вдячність за підтримку та допомогу Великої Британії задля перемоги у війні з російським агресором, подякував також усім причетним за можливість провести особливий мистецький захід. Свій виступ Валерій Залужний завершив рідною мовою, звертаючись до співвітчизників майже словами Теодора Рузвельта: «Залишайтесь там, де ви є, робіть те, що можете, і ми обов’язково переможемо!»
Звучання музики Бетховена в олтарі собору символізувало надважливі сьогодні сенси – гнів і героїчний опір, біль і страждання, віру та силу єднання. Наче прелюдія до бетховенської симфонії сприймався твір сучасної української композиторки Вікторії Польової «Буча. Lacrimosa». Його образи, як то може передати тільки музика, немов занурювали в трагічний простір Бучі: плин заворожливої мелодії, яку обриває нашестя невимовно жорстокої сили, і повернення мелодії скрипки – «псалом, що його співає космос» (якщо вдатись до метафори Плінія молодшого).
А по завершенні грандіозного звукового масиву бетховенської симфонії та її променистої «Оди до радості» світлою постлюдією лунав опус Юрія Шевченка з символічною назвою «Ми Є!» У його основі – мелодія Українського Гімну, тому не випадково кількатисячна аудиторія слухала музичне Credo українців стоячи. То було під мозаїчним панно, де лик Христа-спасителя, зображений зі здійнятими до неба руками, викликав у пам’яті мозаїчний образ Оранти у соборі Софії Київської.
Між тим, присутність духовної України в лондонському соборі Святого Павла, виявляється, давно існує! Мало кому відомо, що в його крипті, де поховані адмірал Нельсон, герцог Веллінгтон, Вінстон Черчилль, інші видатні постаті королівства, є меморіальний барельєф валлійського співака, композитора, актора Айвора Новелло, на якому закарбовані слова Тараса Шевченка з поеми «Гайдамаки»: «Огні горять, / Музика грає, / Музика плаче, завиває / Алмазом щирим, дорогим» (переклад англійською Віри Річ)…
Подія у лондонському Сент Полі відбувалась у рамках великого концертного туру українського оркестру Freedom найбільшими соборами та залами Європи і США. Знаменно, що світовий український тур Свободи з Дев’ятою Бетховена пройшов у ювілейний рік для найвеличнішого бетховенського твору. Адже свою останню симфонію композитор завершив рівно 200 років тому. Тож присвятою ювілею став також запис Ukrainian Freedom Orchestra ІХ симфонії відомою фірмою Deutshe Grammophon.
Авторкою цього унікального проєкту є канадсько-американська диригентка Кері-Лінн Вілсон, яка ще 2022 року заснувала Ukrainian Freedom Orchestra, залишаючись відтоді його музичною директоркою і диригенткою. Канадка з українським корінням, Кері-Лінн Вілсон в інтерв’ю газеті Guardian промовила такі слова: «Коли путін вдерся в мою країну, я не могла взяти до рук зброю, я підняла диригентську паличку».
Склад оркестру інтернаціональний: більшість його учасників – провідні музиканти України і ті, кому довелося стати біженцями, їх доповнюють колеги з деяких європейських оркестрів. На знак солідарності з нашою країною створення оркестру підтримали Метрополітен-опера (Нью-Йорк), Польська національна опера. Його патроном стала перша леді України Олена Зеленська.
Свій проєкт Кері-Лінн розглядає як «музичну оборону України, демонстрацію боротьби нації за свободу». Тож в усіх концертах оркестру поряд із класикою звучить українська музика.
Разючим прикладом світової мистецької єдності та солідарності є також заснування в Лондоні на початку 2023-го українського хору «Song for Ukraine» («Пісні для України») – дивовижний проєкт Королівської опери Ковент Гарден. Він зібрав 160 співочих українців для психологічної підтримки та допомоги вимушеним переселенцям з України. Саме цей український колектив, «підкріплений» професійними співаками оперного хору Королівського театру, взяв участь у виконанні бетховенської симфонії в соборі Сент Пол.
Навіть складно уявити, як українські хористи, більшість із котрих не знає нотної грамоти, спромоглися заспівати бетховенську партитуру! Адже хор починав концертну діяльність зі співу народних пісень. Тож справжні чудеса професійної праці проявила команда оперного театру на чолі з хормейстерами Вільямом Сполдінгом, Томом Флойдом і Богданом Паращаком, українцем за походженням.
Звісно, окрасою музичної програми в Сент Полі стали українські солісти – оперні співаки Ольга Безсмертна, Наталя Кухар, Валентин Дитюк, Андрій Кимач, скрипалі Марко Комонько й Аліна Комісарова. А весь грандіозний музичний склад (250 музикантів!) очолила тендітна, неймовірна маестро Кері-Лінн Вілсон.
Для виступу в соборі Сент Пол доклали чималі зусилля відомі мистецькі заклади Лондона – Royal Opera House, Barbican, мистецька агенція Askonas Holt, а також меценати. І вже після Лондона Український тур Свободи з Дев’ятою Бетховена та українською музикою продовжився у Нью-Йорку та Вашингтоні.
Ось такими є радісні новини з культурного фронту України, що набирає світового масштабу. Вітаючи музикантів з успішним проведенням світового туру, пані Олена Зеленська та Президент України Володимир Зеленський зазначили, що війна з окупантами ведеться як в окопах, так і в концертних залах.
Леся ОЛІЙНИК, Лондон
Фото Наталі ПРИХОДЬКО