Із 27 вересня до 6 жовтня 2024 року мистецьке життя Львова очікують 9 днів і 13 проєктів від Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти». Його організатором є Львівська національна філармонія імені Мирослава Скорика
Тема 30-го ювілейного фестивалю – «Ретроспектр». Цьогоріч – це розповідь про цілу епоху і водночас той момент, коли фестиваль озирається назад: оцінити, переосмислити, утвердити парадигми та окреслити нові візії. У 1990-х роках на «Контрастах» відбувалось становлення сучасної української музики, нині ж ми представимо новітнє середовище української музичної сцени в її найяскравішому різноманітті.
У цьогорічній програмі фестивалю слухачі зможуть знайти як симфонічні події із джазовою основою, так і експериментальні імпровізації новоутворених ансамблів спільно з електронікою.
Відкриття 27 вересня – це свідоме повернення до того, як розпочинався фестиваль. То музика трьох українських «С», які були вже тоді – Мирослава Скорика, Євгена Станковича, Валентина Сильвестрова.
Час бере своє: щось відтісняє, а щось виводить на перший план. Із забуття, ледь не з архіву повертається «Konzertstuck» Олександра Козаренка. Проте «Контрасти» – не лише констатація вже взірцевої української музики. Це і погляд у майбутнє: світовою прем’єрою стане Камерна симфонія для струнного тріо та камерного оркестру Юрія Ланюка.
Одна з першооснов фестивалю – показ української музики в контексті світової, представлення її органічних зв’язків і розвитку. Ретроспективно, чи не вперше в широкому культурному вимірі звучатиме концерт-присвята Станіславу Людкевичу. Звучатимуть його призабуті твори, а також щойно віднайдені в рукописах опуси. Їх він писав у 1950-ті й навіть 1970-ті, коли вже творили, наприклад, композитори з числа трьох «С».
Ще один ювілей «Контрасти» відродили 30 років тому, коли активно святкували 60-річчя СУПроМу (Союзу українських професійних музик у Львові). Це був унікальний феномен української музики 1930-х років: за Речі Посполитої, не маючи сприятливих умов для власного розвою, покоління молодих композиторів, які щойно здобули освіту в Європі, повернулося до Львова. Тут митці відкрили потужне міжнародне мистецьке середовище спільно з євреями, поляками, з театралами, художниками, літераторами…
28 вересня ми розгорнемо лише одну маловідому сторінку з музикою засновників: Нестора Нижанківського та Василя Барвінського, а також активних членів Союзу – Зиновія Лиська, Миколи Колесси, Антіна Рудницького у виконанні Олександри Зайцевої та її фортепіанної школи.
Черговою ретроспективою події стане виступ фортепіанного дуету Оксани Рапіти й Мирослава Драгана, котрі в перші роки фестивалю лише формувалися як ансамбль і віднаходили ту нову музику, що 1 жовтня виконуватиметься знов. Темою цьогорічного виступу стане відчуття часу та розмова з ним.
Нова формація артистів філармонії – Струнний квартет «Фенікс» і піаністка Віоліна Петриченко в програмі 2 жовтня поєднають твори киянина і львів’янина, щоб показати національну композиторську школу в особі Лятошинського та Барвінського, – митців українського коріння. Опинившись на чужині, вони жили й творили для батьківщини.
28 вересня пройде ансамблевий виступ наших друзів-одеситів «Senza Sforzando». Назва їхнього проєкту «Нова музика: Одеса–Львів» постала від багаторічної співпраці українських міжнародних фестивалів, які виникли в 1995 році – «Два дні й дві ночі нової музики» і «Контрасти». У програмі – поєднання прем’єр закордонних та українських митців.
Камерний оркестр «Академія», давній друг «Контрастів», виконає музику, спеціально створену для цього вічно молодого колективу 3 жовтня. Цього разу «Академія» з гордістю представлятиме твори, на які нещодавно надихнула митців, – музику Маркуса Гьорінга, Юрія Решетаря, Богдани Фроляк, Ольги Криволап і патрона філармонії Мирослава Скорика.
Концепція ж закриття Фестивалю 6 жовтня у виконанні колективу-ровесника «Контрастів» – «Віртуозів Львова» під орудою Вінсента Козловського торкнеться пошуку містка від джерел початку до прем’єр творів українських композиторів Євгена Станковича, Олега Безбородька, Юрія Пікуша, Любави Сидоренко та музики Збіґнєва Буярського. Програма підтвердить, що нова музика може бути різною: промовляти до нас мовою дисонансів або ж близькими памʼяті мелодіями, адже вона має численні напрямки.
Цілковито експериментальними постануть сторінки маратону «Контрастів» 5 жовтня. Перший його проєкт є мультимедійним концертним виступом, що натхнений загадковими кодами й зображеннями, знайденими у т. зв. Рукописі Войнича, середньовічному манускрипті. Новостворена артистична колаборація, на чолі якої відомий німецький флейтист і композитор Норберт Роденкірхен спільно з львів’янином, композитором Остапом Мануляком, утілять як імпровізації, так і авторські твори.
Уже не вперше в рамках «Контрастів» проходять проєкти за підтримки Ґранта Президента України молодим діячам у галузі музичного мистецтва. Цього разу таким стане концерт-дослідження флейтистки Наталії Кожушко-Максимів «Дух, віддих, дихання і подих», для якого твори спеціально написали відомі українські композитори молодого й середнього покоління. Врешті, третім виступом буде експериментальне поєднання епохального циклу Дьордя Куртаґа з імпровізаціями польської піаністки Емілії Сітаж.
Родзинка фестивалю – презентація програми некласичної музики: естрадно-джазовий вокал Тамари Лукашевої з Академічним симфонічним оркестром INSO-Львів – 29 вересня справить враження на найвибагливіших слухачів. Прозвучавши на всіх значних радіостанціях Німеччини, альбом «Anima» зібрав безліч нагород та здобув успіх у публіки.
За інформацією пресрелізу