26 вересня у Національній філармонії України відбудеться перший концерт нового Ensemble 24 з програмою «Комахи, птахи та інші тварини»
Крокодили, бегемоти, свині, пелікани, соколи, качки, собаки – це не перелік мешканців Київського зоопарку, а тварини, голоси яких звучатимуть у концерті.
«Ми знаємо, що тварини роблять, знаємо, що потрібне боброві, ведмедю, лососю та іншим істотам, бо колись наші люди були одружені з ними і набували знання від своїх дружин-тварин», – таке твердження гавайських індіанців подає французький антрополог Клод Леві-Стросс у роботі «Розум дикуна». Та чи знаємо ми, люди ХХІ століття, тварин настільки ж добре, як і люди традиційного суспільства?
Здається, тварини, котрі колись формували перше коло спілкування людини, нині або відходять на другий план, або просто зникають. Що таке тварина, як її розуміти та які взаємодії з нею вибудовувати – про це чи не вперше в історії людства змушені задумуватися, зокрема, й митці.
Програму «Комахи, птахи та інші тварини» складено з творів сучасних авторів, які надихалися тваринним світом. У цій музиці досліджується сприйняття інших живих істот людиною. У такому разі тварина як організм може бути представлена символом, асоціацією, метафорою, слугувати додатковим елементом, мати ритуальне значення або задавати оптику для отримання індивідуумом нового досвіду та знань.
Тож, сучасні композитори часто вдаються до втілення філософських ідей, відображення явищ навколишнього світу, переосмислення історичної спадщини – і все це за допомогою музичних звуків. Для цього використовуються цікаві й неочікувані прийоми: стук барабанними паличками по струнах рояля, удари по корпусу гітари, застосування мисливських манків, іграшок для тварин, вставляння скріпок поміж струн віолончелі тощо.
У програмі – шість яскравих творів, які звучатимуть в Україні вперше! Шокуюче вʼїдливий «Гіпопотам» Панайотіса Кокораса для фортепіано, скрипки та кларнета (2015). Саркастичний, іноді садистсько спокійний, іноді вибухово брутальний «Крокодил у ванній» Олексія Шмурака для фортепіанного тріо (2022). Артистичний і дотепний «Sprachmachine» Бенджаміна Шойера для перкусії (2021). Гіпнотичні та прекрасні «Мертві оси» Клари Яннотти для струнного квартету (2017–2018). Саспенсний та електризуючий «Dog eat Dog» Жерома Комбʼє для віолончелі та гітари (2013). Нарешті, захопливо автентичний «Zugvögel» Кароли Баукгольт для духового квінтету (2011–2012).
Ensemble 24 – новий колектив, що виконує сучасну академічну музику. Музиканти молоді, а репертуар становить європейська, американська та азійська музика, створена в останні десятиліття. У складі ансамблю: Крістіна Гордієнко та Антоній Кедровський (скрипка), Олександр Свєт (альт), Христина Мерчук (віолончель), Орест Назар (гобой), Артем Шестовський та Ярослав Гресь (кларнет), Тарас Ярушевський (фагот), Станіслав Нідзельський (саксофон), Олександр Чорний (фортепіано), Олесь Маник (перкусія). Диригентка – Катерина Ніколенко.
Проєкт є переможцем грантової програми Per Forma, яку здійснює платформа Kyiv Contemporary Music Days за підтримки Performing Arts Fund NL та Міністерства освіти, культури та науки Нідерландів для розвитку сектору перформативних мистецтв в Україні.
За матеріалами пресрелізу