Знаки та звуки «від тексту»: композиторські погляди на Київ Музик Фест’і

В рамках цьогорічного, вже 29-го Міжнародного фестивалю «Київ Музик Фест» відбуваються численні концерти з прем’єрними виконаннями творів та відомими колективами й солістами. Однією з примітних програм є концерт камерної музики за мотивами літературних творів «Від тексту: знаки та звуки» – черговий проект київського колективу Sed Contra Ensemble, що вже не вперше презентує свої концертні програми на найвідомішому столичному музичному форумі

Тісна взаємодія між літературою та музикою є одним з найзначніших чинників, що надихав композиторів-класиків минулих століть.

Літературоцентричність є властивою й для музики нашого часу, а твори із підзаголовками «… після прочитання», «…присвята», «… за мотивами» тощо, входять до творчого доробку багатьох сучасних композиторів. Вони нерідко звертаються до літературних джерел або постатей авторів, адже одним з найсуттєвіших носіїв позамузичних змістів є література.

Презентована концертна програма є переконливим свідченням на користь міцного зв’язку між музикою та літературою та детальним розкриттям обабічних відношень між цими мистецькими галузями.

Слід зазначити, що лише один твір з пропонованої добірки містить вокальну партію, тобто має фактичний зв’язок з поетичним словом. Основою ж концерту є інструментальна (в тому числі електроакустична) музика українських та зарубіжних композиторів, яка представляє авторське переосмислення відомих літературних текстів.

У програмі – світові та українські прем’єри двох зарубіжних та трьох вітчизняних композиторів. Вінко Глобокар звертається до тексту німецького драматурга і поета Бертольта Брехта (1898 – 1956), переосмислюючи його через символічні знаки, в свою чергу Александра Слиж для власного звукового простору використовує фрагменти з прози своєї співвітчизниці – цьогорічної лауреатки Букеровської премії Ольги Токарчук (нар. 1962). Вірш «Короп» визначного українського поета Олега Лишеги (1949 – 2014) стає основою до твору Алли Загайкевич.

Одразу два твори програми мають доволі рідкісне жанрове значення. Йдеться про Книгу «Book of Nonsense» на слова англійського поета Едварда Ліра (1812–1888), написану композитором Віталієм Вишинським, та Книгу для 4-х струнних «Музика Еріха Занна» за мотивами однойменного оповідання американця Говарда Лавкрафта (1890–1937) – роботу над якою композитор Олексій Войтенко продовжував 14 років. Обидві Книги ще готуються до повного прем’єрного виконання в Україні, нині ж у концерті будуть продемонстровані фрагменти з них.

В цей вечір ансамбль виступить у складі: Сергій Вілка (флейта), Дмитро Пашинський (кларнет), Тарас Кузик (фагот), Анастасія Сабадаш (перкусія), Ярослава Скірська (скрипка), Анастасія Кулева (альт), Денис Карачевцев (віолончель), Назар Стець (контрабас), Валерія Шульга (фортепіано), солістка –Тетяна Журавель (сопрано).

Концерт відбудеться 5 жовтня о 20:00 у Концертній залі Національної спілки композиторів України

Вхід вільний

Щиро запрошуємо всіх бажаючих!

За інформацією прес-реліза