Alter Ratio

3 листопада у Національній філармонії України виступить український вокальний ансамбль сучасної музики Alter Ratio

«Релігія і філософія примирюють людину із думкою про смерть, а музика – примирює із життям», – ці слова Святослава Луньова могли б стати епіграфом до програми цього концерту.

Alter Ratio («Альтер раціо», з лат. – інше мислення) – єдиний в Україні колектив, пріоритетом якого є виконання сольних, ансамблевих і хорових творів ХХ–ХХІ століть. Учасники колективу, включно з диригентом, – молоді фахівці, випускники Національної музичної академії України імені Петра Чайковського. Для виконавців, вихованих на класико-романтичному репертуарі і традиційних співочих практиках, не так вже й просто опанувати способи звуковидобування, характерні для вокальної музики сучасності. Але ентузіазм, запал та емоційна витривалість арт-директора і диригента ансамблю Ольги Приходько справді гідні захоплення. Поза тим, ансамбль ставить перед собою амбітну мету зробити нову музику доступною широкій аудиторії. Утім основне завдання Alter Ratio – розширити межі академічного вокального та хорового виконавства, познайомити аудиторію із нетрадиційними вокальними техніками, зокрема популяризувати нову українську вокально-хорову музику як в Україні, так і за кордоном.

Проект, який нам представлять у філармонії, має назву «Mariologia». Музиканти над ним працювали понад рік. У християнській традиції Mariologia – це наука про Діву Марію. У даному випадку так називається антологія творів, написаних на середньовічні латинські тексти, присвячені образу Богородиці: «Alma Redemptoris mater», «Ave regina caelorum», «Regina caeli» і «Salve Regina», відомі як Марійні антифони («B.V.M. Antifone»). Авторами музики є сучасні українські композитори Святослав Луньов, Максим Коломієць, Олексій Ретинський і Максим Шалигін. Композитори вступають у діалог не лише із самими сакральними текстами, але й зі шлейфом культурної пам’яті, енергетикою, яку несуть ці молитви.

Твори написані для вокального ансамблю із дванадцяти солістів і тих чи інших музичних інструментів. Використано як традиційні оркестрові інструменти, так і зовсім оригінальні. Максим Коломієць поєднав тібетські співаючі чаші та кравецькі ножиці зі звучанням людських голосів і гобоя. Олексій Ретинський використовує групу ударних інструментів (вібрафон, оркестрові дзвони, литаври). Святослав Луньов додав у партитуру арфу. Твір Максима Шалигіна виконується a cappella, але голоси ансамблістів тут нагадують звучання органа та струнного оркестру.

«Маріологія» — глибокий, складний і цікавий проект. Це не просто музика, а душа сучасної людини, виражена сучасними музичними засобами.

Інна РИБАЧУК