Художники Львівської опери

79
Share Button

Протягом лютого–березня 2012 року у Львівському національному музеї імені Андрея Шептицького працювала доволі рідкісна виставка. Адже не часто в музейних залах милуємося тими речами, яким аплодуємо, споглядаючи їх на сцені. Елементи сценографії, ескізи, костюми, що стали цього разу експонатами, піднімають завісу над секретами творчості малярського цеху Львівського національного академічного театру опери і балету імені Соломії Крушельницької, додають штрихи до мистецьких портретів художників, які працювали над сценічним втіленням вистав «Трубадур», «Ріголетто», «Аїда», «Набукко», «Травіата», «Бал-маскарад» Джузеппе Верді, «Кармен» Жоржа Бізе, «Сільська честь» П’єтро Масканьї, «Богема», «Тоска» і «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні, «Любовний напій» Гаетано Доніцетті, «Украдене щастя» Юлія Мейтуса, «Мойсей» Мирослава Скорика та інших

bayaderka

Основний акцент зроблено на творчості народних художників України, братів Тадея та Михайла Риндзаків, чия сценографія завжди викликає велике захоплення поціновувачів оперного жанру в Україні та за кордоном. Директор музичної асоціації «Opera Europa» Ніколас Пейн визначив неповторні роботи цих художників як важливий внесок у славу театру, його гордість і окрасу. Якщо ж говорити окремо про заслуги головного художника театру Тадея Риндзака, то його постановки (а це понад шістдесят опер і балетів високого мистецького рівня) справедливо називають трудовим подвигом. Він з успіхом оформлював вистави в Національній опері України, у Донецьку, Санкт-Петербурзі.

bohema

Вагомим і красивим доповненням до виставки є сценічні костюми народної художниці України Оксани Зінченко. Її розуміння й глибокий аналіз епохи, музичної драматургії окремого твору спричинюють чітке концептуальне вирішення кожної вистави. Цими чудовими шатами і сотнями інших милувалися глядачі Франції, Польщі, Австрії, Чехії, Німеччини, Катару та багатьох інших країн.

don_kihot

У виставці взяли участь і художники-декоратори театру, чия творчість є переважно анонімною для публіки. Вони заявили про себе як справжніх митців, котрі не обмежуються роботою в цеху, а продовжують її на пленері чи в майстерні. Так, керівник художньо-декораційного цеху Богдан Лужецький – один із носіїв традицій цієї професії в театрі, якому віддав понад тридцять років і завжди тонко відчуває задум постановника, – на виставку представив пейзажі та портрети найдорожчих людей.

karmina_burana

Віктор і Андрій Курило, теж випускники Львівської академії мистецтв, поза роботою займаються улюбленим: батько – графікою, син – вітражем і гутним склом. Учасники кількох персональних виставок, на цій вони гармонійно вступили в творчий діалог із колегами.

Сьомим учасником виставки виступив декоратор Юрій Ямаш, відомий в артистичних колах як мистецтвознавець і художник. Він є автором монографій «Львівські театри: час і архітектура», «Труш малює Італію», «Труш малює Каменяра» і навчального посібника «Архітектура театрів Львова». Митець створює яскраві й промовисті плакати до вистав, якими приваблює глядачів і запрошує їх до перегляду.

karmen

Колективний виступ малярського цеху в музейних залах відбувся уперше в історії театру. Каталог називає імена головних художників, які працювали в театрі протягом сторіччя, заклали добрий фундамент для мистецького зростання наступних поколінь. Це Станіслав Ясенський, Фелікс Виґживальський, Костянтин Мацкевич, Мирослав Радиш, Федір Нірод, Олександр Сальман, Євген Лисик.

Виставка «Художник і театр» наблизила сцену до глядача, зробила наголос на важливій складовій синтетичного оперного й балетного мистецтва – сценографії, а також продемонструвала, що під керівництвом головного художника Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької, народного художника України Тадея Риндзака працює дружна творча сім’я майстрів пензля.

traviata

Надія ТРУШ

На фото:

Виставка “Художник і театр”

Балет “Баядерка” Людвіґа Мінкуса. Михайло Риндзак. 1997 р.

Опера “Богема” Джакомо Пуччіні. Михайло Риндзак. 1996 р.

Балет “Дон Кіхот” Людвіґа Мінкуса. Михайло Риндзак. 2008 р.

“Карміна Бурана” Карла Орфа. Тадей Риндзак. 2006 р.

Опера “Кармен” Жоржа Бізе. Тадей Риндзак. 2003 р.

Опера “Травіата” Джузеппе Верді. Тадей Риндзак. 2001 р.

Друковану версію статті читайте: Надія Труш. До глядача – зі спектаклями і виставками // Музика. – 2012. – № 2. – С. 62–64.

Share Button