Презентація Фонду раритетних інструментів

94
Share Button

За даним журналу Forbes, зростання вартості скрипки роботи Антоніо Страдіварі або Джузеппе Гварнері випереджає подорожчання золота і фондових ринків

Витвори мистецтва завжди приваблювали успішних людей, адже це показник статусу, смаку та витонченості. Серед усіх музичних інструментів найбільший попит мають саме струнні: скрипки, альти, віолончелі та контрабаси. Найкращі майстри – Ніколо Аматі (1596–1684), Антоніо Страдiвapi (1644–1737), Джузеппе Гварнері «дель Джезу» (1698–1744) та Джованні Баттіста Гваданіні (1711–1786). Купівля скрипки в останнє десятиріччя стала безпрограшною інвестиційною ідеєю.

10 травня о 19 годині у залі Національної академії мистецтв України відбудеться імпреза «Секрети Страдіварі.

«Секрети Страдіварі» – це серія концертів, ініційованих СхідOperа (Харківським національним академічним театром опери та балету імені Миколи Лисенка) в Харкові, Одесі, Львові та Києві з метою презентації бізнесовим колам і меценатам нових можливостей інвестування у класичну музику через створення українського Фонду раритетних інструментів. Йдеться про одну з найпоширеніших у Європі меценатських практик – купівлю раритетних інструментів для збереження їх у фондах і користування молодими музикантами.

Раритетні інструменти як об’єкт інвестицій істотно відрізняються від інших предметів антикваріату й образотворчого мистецтва. Їх неможливо сховати або покласти під скло. Вони постійно працюють на імідж власника. Скрипка не може не грати. Інструмент, який не звучить, помирає, глохне. І це не «фігура мови», а елементарний фізичний процес – інструмент утрачає властивості. Саме тому власники струнних раритетів задля підтримки їх у робочому стані, від якого залежить ціна, віддають інструменти в талановиті руки. Але як зрозуміти, кому довірити власність, цінність? Саме для цього існують фонди раритетних інструментів.

Вкладення у раритетний інструмент становлять не тільки інвестиційну привабливість, а й мають філантропічну спрямованість. Інвестор стає покровителем віртуозів, яким надаються інструменти в користування, і робить внесок до культурного ландшафту країни. Підкреслимо, що фонди раритетних інструментів є звичною європейською традицією, але досі були некультивованими в Україні. Раритетна скрипка – це вже бренд сам по собі, а у конкурентному світі топ-гравців життєдіяльність музикантів часто залежить від того, на якому інструменті вони грають.

Фонд – це майданчик для задоволення потреб усіх сторін і розвитку мистецтва. Власник передає на зберігання інструмент, фонд його страхує та гарантує збереження. Далі через конкурси, фестивалі чи інші знакові події фонд знаходить насправді талановитих молодих музикантів, які заслуговують на підтримку, і дає їм можливість тимчасово грати на раритетних інструментах. Тобто ідея такого фонду поєднує три напрямки: промоцію інвестора, збереження культурної спадщини, філантропію.

Оскільки в Україні подібні фонди відсутні, наші музиканти співпрацюють з європейськими інституціями. Так, Михайло Захаров (м. Харків), який живе і працює в Австрії, грає на скрипці італійського майстра Джованні Пістуччі 1910 року. Скрипаль українського походження Андрій Мурза (м. Одеса), який свого часу переїхав до Європи, з 2015 року грає на скрипці всесвітньо відомого італійського майстра Ніколо Аматі (онука засновника кремонської школи Андреа Аматі). Цю скрипку Андрію як переможцю у конкурсі надав в особисте користування німецький фонд «Сімфоні ма». У травні 2013 року подібну скрипку Ніколо Аматі на аукціоні Sіngles & Hayday реалізували за 654 588 доларів США. Німецький фонд Deutsche Stiftung Musikleben у місті Гамбурзі надав молодому одеському скрипалеві Олексію Семененку скрипку Антоніо Страдіварі.

У концерті 10 травня візьмуть участь відомі українські музиканти, які гратимуть на історичних інструментах XVIII–XIX століть: Михайло Захаров (скрипка, Австрія–Україна), Олексій Шадрін (віолончель, Німеччина–Україна), Роман Лопатинський (фортепіано, Україна), Алла Мішакова (сопрано, Україна).

Прозвучать твори Франца Шуберта, Бориса Лятошинського, Антоніна Дворжака, іспанські романси. Особливістю концертної програми стане українська прем’єра циклу романсів Мирослава Скорика на вірші поета Богдана-Ігоря Антонича. Вперше цей твір прозвучав на концерті українських митців у віденському «Концертхаусі» 23 квітня 2019 року, де той самий склад виконавців за участю блискучого драматичного сопрано Тетяни Мельниченко став частиною фестивалю Ustream у рамках Року української культури в Австрії.

Після Києва проект рушає далі українськими містами: 12 травня – Львів, Дзеркальна зала Львівського оперного театру, 15 травня – Одеса, Urban Music Hall.\

За матеріалами прес-релізу

Share Button