Ювілей Олени Чмут: «Співають серце і душа…»

54
Share Button

Саме з такими думками 27 вересня покидав я ошатне приміщення Чернівецької обласної філармонії імені нашого славетного земляка Дмитра Гнатюка по закінченні творчого вечора з нагоди 60-річчя композитора, викладача Коледжу мистецтв імені Сидора Воробкевича і просто чудової людини Олени Чмут

Свій творчий вечір Олена Олександрівна почала дуже просто. Після вступного слова ведуча, заслужена артистка України Марія Фантух, яка також була окрасою вечора, запросила Олену Олександрівну на сцену. Підійшовши до мікрофона, мисткиня розповіла про себе.

Народилась Олена Чмут 26 серпня 1959 року в Чернівцях у сім’ї музикантів – композитора та викладача Чернівецького музичного училища Олександра Михайловича Чмута і викладача – завуча вечірньої музичної школи (з 1966-го ДМШ № 2) Лідії Іллівни Чмут. Після закінчення теоретичного відділу ЧМУ у 1978 році Олена вступила до Київської консерваторії імені Петра Чайковського на історико-теоретичний факультет. По завершенні навчання вона розпочала викладацьку діяльність у Чернівецькому музучилищі на відділі теорії музики.

З 1997 до 2001 року Олена Чмут навчалася на композиторському факультеті НМАУ імені Петра Чайковського у класі Левка Колодуба. Композиторка пише переважно у хоровому та вокальному жанрах на тексти класичних і сучасних українських поетів, зокрема Івана Франка, буковинців Івана Негрюка, Миколи Бучка, Володимира Вознюка. Велику увагу приділяє обробкам українських народних пісень, продовжуючи традиції української професійної музики.

Її твори увійшли до репертуару багатьох навчальних хорових колективів середньої і вищої ланок освіти й професійних українських хорів. Зокрема, Академічної хорової капели Українського радіо, Академічної хорової капели «Орея» (Житомир), камерного хору «Таврійський благовіст» (Сімферополь), київських академічних муніципальних хорів «Київ» і «Хрещатик», київських ансамблів солістів «Благовіст», «Beauty Band» та інших. Але найтісніші творчі зв’язки поєднують композитора з філармонійним Академічним камерним хором «Чернівці», який від початку створення став для неї своєрідною творчою лабораторією.

Розповідь Олени супроводжувалася фото й відеокадрами з життя цієї чудової родини на двох екранах, що розташовувалися по обидва боки сцени, а також ілюстраціями живописних картин, які намалював її батько Олексанр Чмут. Багато з присутніх у залі й не знали про це його захоплення. Навіть я, зберігаючи хороші стосунки з Олександром Михайловичем майже до його почесного відходу у кращий світ, про це не здогадувався.

По закінченні промови Олени Олександрівни концерт розпочався виступом Камерного хору «Чернівці» під керівництвом художнього керівника й головного диригента, заслуженого діяча мистецтв України Надії Селезньової виконанням хорового циклу «Акварель» на слова Володимира Візнюка (директора музею імені Ольги Кобилянської, який був присутнім у залі), що складався з трьох частин: І. «Симфонія ранку», солістка Єлізавета Алекса; ІІ. «Березіль»; ІІІ. «Слід світанку». Публіка зустріла хоровий цикл бурхливими оплесками. Хороше враження справив і хоровий диптих на вірші Івана Франка: І. «Не забудь»; ІІ. «Твої очі».

Прикрасили творчий вечір твори батька Оленки Олександра Чмута. Це Прелюдії для фортепіано F-dur і cis-moll у виконанні студентки І курсу теоретичного відділу Коледжу мистецтв імені Сидора Воробкевіча Олени Беня (клас Жанни Корецької) й Прелюдії G-dur у трактуванні студента ІV курсу фортепіанного відділу коледжу Дениса Зарубайка (клас Тамари Бурик). Привернула увагу «Мелодія» Олени Чмут для віолончелі та фортепіано у чудовій інтерпретації лауреата Конкурсу імені Миколи Лисенка, низки міжнародних конкурсів Миколи Головіна (віолончель) та партії фортепіано – студентки ІІІ курсу фортепіанного відділу Мирослави Черкез (клас Тамари Бурик).

Після сольних виступів повернувся на сцену хор «Чернівці». Обробки українських народних пісень Олени Чмут у його виконанні «Чом ти не прийшов», «Пливе качка біла» (жіноча група хору), «Ой ти, місяцю», «Гиля-гиля, сірі гуси», «Ой нагорі два дубочки» та інші (повний склад) порадували високим професіоналізмом, чудовим ансамблем і прекрасною дикцією.

Порадували організаційна і режисерська сторони концерту Надії Селезньової. Окремо хотілося б зупинитися на манері її диригування. Вона майже непомітна і водночас відчуваєш певну стриманість при ритмічному малюнку мелодії, легку, майже непомітну плавність кисті рук і кінчиків пальців у ліричних частинах твору.

Взаємодія із технічним забезпеченням концерту – Любомир Тарко (відеоряд) і Сергій Шпачков (звукорежисер) – заслуговувала на високу повагу.

На завершення творчого вечора прозвучали пісні на слова буковинського поета Миколи Бучка «Посвята», «Я до тебе лечу» у виконанні Надії Селезньової (соло) та Дениса Зарубайка (фортепіано), «Виноградна лоза», відтвореною всім складом хору. «Безкінечну молитву» заспівали чернівецький соловейко, заслужена артистка України Олена Урсуляк (сопрано) та лауреат міжнародних конкурсів Віталій Соболєв (тенор), Світлана Дейбук, блискуча піаністка і весь склад хору.

На завершення творчого вечора зі щирими словами і не менш теплими побажаннями на сцену вийшли привітати ювілярку директор Коледжу мистецтв імені Сидора Воробкевича Василь Бобик, теоретики коледжу і музичних шкіл міста й області, голова обласної організації Національної всеукраїнської музичної спілки і завідувач музичної кафедри Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Вадим Лісовий, голова обласної організації Українського фонду культури Валентина Діаковська, друзі й представники громадськості міста.

«Многая літа», яку розпочав хор «Чернівці», підхопив увесь зал і довгими бурхливими оваціями довго не відпускав виконавців зі сцени.

Віктор ОБДУЛЕНКО

Share Button