
Уже багато років поспіль наприкінці Новорічно-Різдвяних свят музична спільнота України відзначає дві пам’ятні дати – 17 і 20 січня. Перша з них – це день народження, а друга – день смерті видатного українського композитора ХХ століття, диригента, піаніста, педагога, музично-громадського діяча, народного артиста України, професора Національної музичної академії України імені Петра Чайковського Івана Федоровича Карабиця (1945–2002)
Цьогоріч митець міг би відсвяткувати 75-літній ювілей. Із цієї нагоди 17 січня 2020 року в Національній філармонії України відбудеться меморіальний концерт-присвята «На березі вічності. Іван Карабиць», назву якому дав один із творів композитора.
Від початку концерт замислювався організаторами як вишукано ліричний вечір камерної музики Івана Карабиця у виконанні Національного ансамблю солістів «Київська камерата». Цей мистецький колектив на чолі з творчим побратимом композитора, народним артистом України Валерієм Матюхіним мав тривалі плідні творчі стосунки з Іваном Федоровичем: ансамбль завжди брав на себе левову частку концертів започаткованого ним Міжнародного музичного фестивалю «Київ Музик Фест», а з 1994 до 2000 року композитор очолював колектив як художній керівник, часто сам ставав за диригентський пульт.
До програми концерту 17 січня увійшли знакові камерні твори композитора різних років: Сім прелюдій для струнних із циклу «24 прелюдії для фортепіано» в авторському перекладенні для струнного оркестру (1997), Концертино для дев’яти виконавців (1983), Vio-Serenade для струнних із присвятою видатному українському диригенту Роману Кофману (2000), Концерт-триптих для струнних (1996). Ліричну нотку до обох відділів концерту внесуть ніжні жіночі голоси – академічне сопрано заслуженої артистки України Тамари Ходакової, у виконанні якої прозвучить вокальний цикл «Пастелі» на вірші Павла Тичини (1970), та естрадний вокал лауреатки міжнародних конкурсів Мар’яни Головко, котра виконає кілька пісень із вокального циклу «Мати» на вірші Бориса Олійника (1980).
На слухачів чекає не тільки занурення у світ музики Маестро різних років, а ще й кілька сюрпризів. Завжди радує шанувальників творчості Івана Карабиця зустріч з іще одним побратимом і другом усього життя композитора – відомим скрипалем, народним артистом України, Шевченківським лауреатом, першою скрипкою струнного Квартету імені Миколи Лисенка, професором НМАУ Анатолієм Баженовим. Він виконає спеціально написану для нього Карабицем віртуозну концертну п’єсу для скрипки соло «МузИка». Від часу появи в 1974 році твір став надзвичайно популярним, він був обов’язковим на Міжнародному музичному конкурсі імені Миколи Лисенка для виконавців у номінації «Скрипка». За понад 45 років Анатолій Баженов безліч разів блискуче грав цей шедевр, який став його своєрідною візитівкою. Ця феєрична мініатюра стала щасливою путівною зіркою також і для багатьох його учнів-скрипалів, котрі, узявши її до своїх конкурсних програм, вибороли звання лауреатів престижних міжнародних музичних конкурсів.
Прозвучить і зовсім невідомий Карабиць. Хрестоматійно знаним є факт, що конфліктно-драматичний тип симфонічного мислення Івана Карабиця, успадкований ним від учителя – класика української академічної музики ХХ століття Бориса Миколайовича Лятошинського, – завжди викликав до життя масштабні вокально-хорові та симфонічні полотна. Творчий доробок Івана Карабиця прикрашають 3 симфонії, 2 ораторії, 3 фортепіанних концерти, 3 концерти для оркестру… А от слухачі, які 17 січня прийдуть до київської філармонії, матимуть змогу дізнатися, яким же був Карабиць у зовсім нетиповому для нього жанрі хорової мініатюри a cappella?
Ця унікальна можливість відкрилася нещодавно і, як це часто трапляється, абсолютно випадково: дружина Івана Карабиця, доктор мистецтвознавства, професор Національної музичної академії України імені Петра Чайковського Маріанна Копиця-Карабиць віднайшла в архіві композитора маловідомий хоровий твір раннього періоду його творчості «Ой засвіти, місяць» на народні тексти для мішаного хору і альта соло пам’яті Миколи Леонтовича (1969). Цей твір прозвучить у виконанні Дівочого хору Київської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Миколи Лисенка під орудою Юлії Пучко-Колесник.
Долучаться до участі в концерті і земляки Івана Карабиця з його рідної Донеччини. З музичним дарунком завітає до Києва делегація від Бахмутського коледжу мистецтв імені Івана Карабиця: випускниця цього закладу, а нині – студентка Харківського національного університету мистецтв імені Івана Котляревського, переможниця ІХ Відкритого конкурсу української фортепіанної та вокальної музики імені Івана Карабиця Єлизавета Степаненко виконає один з останніх фортепіанних творів композитора – «Елегія» (2000–2002).
Інша Єлизавета на прізвище Гессе, скрипалька і композиторка, випускниця НМАУ і Московської консерваторії імені Петра Чайковського, написала у 2019 році твір «Different Worlds» («Різні світи») і присвятила його пам’яті Івана Карабиця. У початковій версії це була композиція для скрипки і фортепіано, однак авторка зробила редакцію для камерного оркестру. Для виконання світової прем’єри цього твору з Національним ансамблем солістів «Київська камерата» Єлизавета Гессе спеціально приїде до Києва з Німеччини, де вона вже багато років мешкає і працює.
Ось так у процесі підготовки плановий філармонійний захід непомітно переріс на культурно-мистецьку акцію з ушанування пам’яті Івана Карабиця всеукраїнського і навіть міжнародного масштабу. Чекаємо всіх охочих стати свідками цього унікального дійства і вклонитися пам’яті видатного митця у Національній філармонії України 17 січня.
Олена БЕРЕГОВА