Сезон завершився, але без музики Національна філармонія слухачів не полишає
У міжсезоння, в липні, наші солісти і колективи очікують на публіку у затишному Музичному салоні. Там ніколи не відміняються концерти, адже салон – одночасно є й укриттям. Зауважимо: найвишуканішим укриттям столиці!
Майже кожного дня тут відбуватимуться камерні концерти, серед яких знайдуться справжні перлини. Як-от концерт піаніста Максима Шадька. Впродовж сезону музикант зривав овації у Колонній залі, а 20 липня гратиме, вважайте, для обраних, – програму прелюдій Дебюссі, Лятошинського, Шопена.
Також у липневій афіші музика кіно від Київського квартету саксофоністів, Бах у перекладенні Rizol Quartetу, українські солоспіви ХІХ та ХХ століття, Tango від гітариста Андрія Остапенка, композитори-романтики у виконанні флейтиста Юрія Шутка та піаністки Анни Поліщук або відомий і не відомий Вівальді від наших солісток-вокалісток Валентини Матюшенко та Ольги Табуліної та ще з десяток цікавих програм.
6 липня. Музика кіно. Київський квартет саксофоністів представляє програму музики з улюблених західних фільмів ХХ століття – Енніо Морріконе, Леонарда Бернстайна та Владими́ра Косми. Історії любові, ризиковані пригоди, легкі й важкі моральні вибори – усе це закарбувалося в звуках.
7 липня. Романтичний рояль. На концерті Інеси Порошиної романтичний рояль постане у двох протилежностях. З одного боку, щира та проста музика Шуберта, з іншого – полум’яні й пристрасні твори Ліста. Шуберт, котрийо відрізняється безпосередністю у музичних висловах, опорою на всім відомі жанри танців із багатством виразних наспівних мелодій і геть інший Ліст – пафосний оратор, який звертається до підкресленої віртуозності, аби висловити щось важливе, вічне, неймовірне.
10 липня. Гранд Астор. Вечір пристрасного танго! Rizol Quartet знов пропонує публіці програму із запальних творів Астора Пʼяццолли. Аргентинський композитор, що прославився на весь світ, часто об’єднував музикантів у невеликі танго-оркестри. А сам він грав у їхньому складі на бандонеоні – інструменті, що за звучанням нагадує кнопковий акордеон. Завдяки грі Пʼяццолли бандонеон став своєрідним голосом танго, а його м’який оксамитовий тембр – своєрідною ознакою цього танцю. Нині ж пропонуємо насолодитися подібним звучанням кнопкового акордеона, втім у масштабнішому варіанті: замість одного – цілих чотири!
11 липня. Бароко. Квартет гітаристів «Київ». У XVII столітті музику композиторам все частіше замовляли представники аристократії і часто з тим, аби новостворені твори обслуговували їхній життєвий устрій. Таким чином, багато композиторів епохи бароко створювали танцювальні твори для пишних балів чи музику, що виконувалася просто неба під час прогулянок вельмож. Програма Квартету гітаристів містить саме такі твори, котрі передають справжнє звучання епохи у її щоденному вимірі: танці, арії, твори для камерного музикування.
12 липня. Шедеври романтичної музики. Юрій Шутко (флейта) й Анна Поліщук (фортепіано). У концерті прозвучать кращі та знакові твори композиторів-романтиків ХІХ століття: сонати Шуберта й Франка і салонний твір відомої французької композиторки Сесіль Шамінад.
Захопливою є історія створення Концертино для флейти і фортепіано композиторки Сесіль Шамінад, яке вона написала 1902 року на замовлення для випускного іспиту Паризької консерваторії. На той час жінці-композиторці було складно пробити шлях до успіху. Із самого дитинства Шамінад стикнулася із забороною батька навчатися музиці. Попри це, вже у 8 років вона зіграла частину своєї музики відомому композитору Жоржу Бізе та отримала схвальний відгук. Свій перший концерт Шамінад дала у вісімнадцять. І з того часу її творчість набирала популярності. Вона писала в основному характерні п’єси для фортепіано й салонні твори, які були видані ще її за життя.
Шамінад стала першою жінкою-композиторкою, яка отримала орден Почесного легіону. Попри це, у другій половині ХХ століття її твори мало виконували. І лише Концертино для флейти і фортепіано, яке належить до найкращих зразків легкої салонної музики ХІХ століття, мало велику популярність.
Такої ж слави серед виконавців набула і Соната для скрипки та фортепіано композитора й органіста Сезара Франка, який написав її 1886 року, коли йому виповнилося 63. Це був весільний дарунок для 28-річного скрипаля Ежена Ізаї. Соната принесла Франку небувалий успіх, що виявився запізнілим. Адже до того творчість автора була мало відома широкому загалу. Сьогодні – це найпопулярніший твір у репертуарі не лише скрипалів, а й віолончелістів (перекладення для цього інструмента схвалив сам Франк), а також флейтистів. У транскрипції для флейти і фортепіано звучання цієї сонати набуває надзвичайної ніжності й трепетної мелодійності.
14 липня. Відомий і невідомий Вівальді. Валентина Матюшенко (сопрано) та Ольга Табуліна (мецо-сопрано), Rizol Quartet. Усі люблять музику Антоніо Вівальді за яскраві та впізнавані мелодії з концертів «Пори року». Втім, творчий доробок видатного італійського композитора різноманітний і містить сотні творів для різних виконавських складів. Почути різного Вівальді можна у виконанні наших артистів. Поряд із відомими творами звучатимуть вокальні твори композитора, які стануть справжнім відкриттям для слухачів.
17 липня. ГітарСтеп. Квартет гітаристів «Київ» і Володимир Шпудейко (степ-танець). Пристрасть та енергія – це не тільки про музику танго. Квартет гітаристів руйнує стереотипи, виконуючи іспанську музику, сповнену сили та нестримності. «Тепер в Севільї / дзвенять-бренять всі вулиці від співів, / повітря в’ється в прудкій мадріленьї!» – уважна спостерігачка Леся Українка влучно вхопила традицію іспанських святкувань: куди ж музика без танцю? Тож, для відтворення іспанської запальності запрошено ще й Володимира Шпудейка – степ-танцівника, який рухами доповнюватиме поривання іспанської музики.
18 липня. Віртуозо. Від бароко до сьогодення – такий розмах програми Rizol Quartet. Колектив поєднує у ній широко відомі твори Баха, Вівальді, Моцарта і разом із тим готує кілька цікавинок, які вразять справжніх поціновувачів музики. Запальні та енергійні, стрімкі та з гумором – саме це відрізняє твори програми Virtuoso.
20 липня соліст-піаніст Максим Шадько запрошує дослідити жанр прелюдії – сольної мініатюри, до якої зверталися композитори різних епох, насичуючи її новими сенсами. Яскраві символічні замальовки Дебюссі, що в них він надихається поезією, подорожами та легендами, створюючи високо асоціативні музичні образи, відчутні на дотик, запах і зір. Мініатюри Лятошинського пропущені ніби крізь стиснені зуби – похмурі, недомовлені, гіркі, – бо які можна було написати у похмурому 1943-му, коли після сталінського терору настав час нацистської сваволі? І зрештою цикл прелюдій Шопена, котрі він пише за бароковою традицією у всіх тональностях, повертають до часів романтизму – чистої краси, коли навіть розпач і зневіра мали приємне акустичне втілення.
21 липня. In the Mood. Улюблені джазові хіти у виконанні Київського квартету саксофоністів. У програмі поєднані твори як світових, так і українських авторів, і серед них – музика до кіно, пісні, самостійні твори тощо. Реґтайми Джопліна, танго Пʼяццолли, босанова Жобіма – музичний спектр програми «In the Mood» різноманітний і захопливий.
23 липня. Вечір камерної музики. Юрій Шутко (флейта) й Анна Поліщук (фортепіано). Соната ля мінор Франца Шуберта, відома як соната «арпеджіоне», написана для інструмента, сконструйованого в 1823 році віденським майстром Йоганном Георгом Штауфером. Цей інструмент – арпеджіоне – являв собою смичкову гітару, або віолу да гамба, шість струн якої налаштовувалися, як у гітари. У 1820-х роках арпеджіоне був популярним у Європі, його називали «гітарою кохання». Сонату Шуберт створив улітку 1824-го в Желізо, де давав уроки музики дочкам графа Йоганна Карла Естергазі фон Галант.
24 липня. Bach. Сьогоднішній склад Rizol Quartetу – Олег Шиян, Роман Молоченко, В’ячеслав Мосейчук і Олексій Коломоєць, – грає на спеціально виготовлених інструментах із рідкісними тембрами: баритон, контрабас, гобой, кларнет. Це й дозволяє ансамблю кнопкових акордеоністів виконувати різноманітні твори, зокрема й написані для симфонічного оркестру.
А тепер уявіть, як у виконанні цих музикантів і тембрів звучатиме Бах! Адже у програмі – дивовижні твори-перлини світських жанрів, сповнені глибокого змісту і особливої милозвучності барокової гармонії. Вони написані митцем у різні періоди життя, тому слухачі відчують еволюцію композиторської манери Баха. А композиції на кшталт Хоральної прелюдії познайомлять з іншою гранню бахівської творчості – духовною музикою, яка була знаковою для митця.
25 липня. Від класики до сучасності. Квартет гітаристів «Київ» зібрав в одній програмі найяскравіші твори для цього виконавського складу. Тут є музика композиторів бароко, романтизму та сучасності, що створює атмосферу невимушеного теплого вечора – ніжні мелодії, приємний звук гітари, упізнавані твори. Запрошуємо доповнити липневий вечір чудовою музикою!
26 липня. Світ любові. Каріна Кондрашевська (сопрано) та Ольга Табуліна (мецо-сопрано), Денис Кашуба (фортепіано). Цього разу музиканти філармонії звертаються до світу українського солоспіву. А у творчості композиторів ХІХ й ХХ століть солоспів утілено найяскравіше. М’які інтонації, виразна партія фортепіано, що доповнює вокал, атмосфера камерного музикування для «своїх» – це все маркує важливу рису української музики: установку на ліричне, щире, емоційне.
27 липня на концерті Tango Don Perez чудового гітариста Андрія Остапенка слухача очікує п’янке поєднання південноамериканської, іспанської та французької музики. Чи є тут щось спільне? Так! Це сплеск пристрасті та енергії. А сольне звучання гітари Андрія Остапенка підкреслює стихійний порив емоцій, що захопить найвибагливішого слухача. Насолодіться класикою гітарного репертуару!
28 липня Моцарт – віденський геній. Валентина Матюшенко (сопрано) та Ольга Табуліна (мецо-сопрано), Денис Кашуба (фортепіано). Дотепні й чарівні, сповнені вишуканості та грації – такими є арії і дуети Моцарта з його комічних опер. Співачки Валентина Матюшенко-Матвійчук та Ольга Табуліна запрошують глибше пізнати світ цієї музики. Кумедні передражнювання, наївні дівочі мрії, удавана сполошеність дають співачкам можливість створити глибокі образи щирих і яскравих персонажок. А грайливу атмосферу комічних сцен відтінятимуть інші арії, сповнені світлих почуттів вдячності, захоплення та ніжного розставання.
30 липня. Італійський вітер. Від постійної італійської спеки виникають млость і засліпленість світлом. Піаністка Інеса Порошина запрошує зануритися в цю комфортну літню атмосферу за прослуховуванням фортепіанних творів, у яких відлунює італійська музика.
У часи Йоганна Себастьяна Баха концерти для інструмента з оркестром, створені італійськими майстрами, вважалися вершинними у європейській музиці. Старанно вивчаючи ці твори, німецький композитор написав свій «Італійський концерт» для клавіру – зразок віртуозності й витонченості, характерної для італійської музики.
А любитель подорожей Ференц Ліст утілював враження від нових країв у своєрідному музичному щоденнику – фортепіанному циклі «Роки мандрів». У ньому пристрасний музикант писав твори, навіяні побаченим і відкритим у Швейцарії, Угорщині, Мексиці та Італії. Важливою асоціацією з італійською культурою для композитора була поезія Петрарки, піднесеність котрої він передавав у музичних звуках своїх «Петрарчиних сонетах».
Ну і, звісно, на концерті прозвучить власне голос італійської музики в усій самобутності – твори Доменіко Скарлатті й Джованні Платті.
31 липня. Гармонія часів – це про узгодженість, сталість тем, до яких звертаються композитори різних періодів. У центрі цієї програми квартету «Каприс-класік» – вишуканість і поміркованість. Звертаючись до різної музики від барокової до джазу, музиканти передають те важливе, що завжди хвилювало митців – захоплення красою, її незбагненністю та впливом. Чи не це єднає музику Моцарта, Боккеріні, Штрауса-сина та Респігі?
За матеріалами пресрелізу