Цьогоріч в Україні втілюється мистецький проєкт «Коляда-триб’ют». Він покликаний віднайти, зберегти, обробити, апгрейдити та віддати у вільний доступ те, що ми називаємо «культурним кодом нації» – українські колядки і щедрівки. У випадку «Коляда-триб’ют» – вони родом із Донбасу. Проєкт реалізується за підтримки Українського культурного фонду.
Створення та реалізація проєкту, основою якого є прадавній фольклор – явище не тільки популярне, але й трендове. Адже з кожним роком суспільний запит на нові аудіозаписи кавер-версій та партитури колядок і щедрівок в Україні зростає: керівники професійних та аматорських дитячих вокальних колективів намагаються відшукати якісні фонограми «мінус» та «плюс» для створення нових концертних програм, професійні артисти шукають ексклюзивний репертуар, суспільний радіомовник намагається знайти новий контент, керівники та менеджери професійних симфонічних колективів шукають партитури для формування та їх виконання «наживо» у новорічно-різдвяний період.
Закономірно, що в цей час увесь публічний та інформаційний простір має наповнюватися знайомими інтонаціями. Але якщо подивитися на звуковий контент більш критично, то виявиться що він одноманітний, неповноцінний з погляду розкриття образів та змісту і примітизований щодо якості самої музики.
Відтак Євген Петриченко (художній керівник, аранжувальник), Богдан Пліш (музичний керівник) та Ольга Кононенко (координаторка, грантовий менеджер) ініціювали проєкт «Коляда-триб’ют». Вони перетворюють маловідомі стародавні колядки та щедрівки східної України у сегмент масової різдвяної аудіо-культури, зближують національно-пісенну спадщину із сучасним виконавцем/слухачем через створення сучасних і креативних кавер-версій. Такий метод популяризації та збереження культурної спадщини не новий, але завжди дієвий (згадаймо історії «Щедрика» або колядки «Ой як же було ізпрежди віка»).
Основа музичного матеріалу «Коляда-триб’ют» – це ексклюзивні невідомі/маловідомі українські колядки та щедрівки, які упродовж 1990–2008 рр. збирала на території Донбасу фольклористка Олена Тюрікова. 2019 року цей скарб було розшифровано і опубліковано у фаховому етнографічному виданні «Музичний фольклор Донбасу: Календарно-обрядові пісні Донецької та суміжних областей».
Колядки та щедрівки, що увійшли до кавер-диптиху «Коляда-триб’ют» презентують широку змістовну (від створення світу до біблейських сюжетів), часову (дохристиянські та християнські) та географічну (збиралися в Донецькій, Луганській, Харківській областях) амплітуду. Це 14 народних творів, а саме: «Ой, гула, гула», «Ой, дивноє народжене», «Через гороньку», «Ой, на річці, на Ордані», «У полі, у полі», «А дева Марія», «Ой, зашуміла крутая гора», «Сів Сус Христос вечеряти», «Над вертепом звізда ясна», «Дивная новина», «Ой, у пана Йвана», «Ой, в пана, в пана», «Маланка ходила», «Ой чи є чи нема».
Отже, результатом їх опрацювання стало 14 партитур, що фіксують нові вокально-оркестрові кавер-версії та 14 диптих-альбомів. Кожен із них представляє аудіо-пару: складається з оригінального «мінусу» у виконанні симфонічного оркестру та «плюсу» з інтерпретаціями відомих артистів-вокалістів: Іванни Пліш (сопрано), Романа Меліша (контр-тенор), Оксани Нікітюк; ILLARIA, Каті Chilly, гурту ManSaund, Анжеліки Рудницької, Марини Одольської, Тоні Матвієнко, Арсена Мірзояна, GG Гуляй Город та інших.
Усі матеріали проєкту – комплекти PDF-партитур, фонограми, сценарії, аматорські відеоролики – наявні у вільному доступі на платформах Коляда-триб’ют» у YouTube, Fb-сторінці та Google-диску.
На різдвяні свята, упродовж 25 грудня –7 січня, відбудеться 14-ти денний «Коляда-марафон» на UA:Радіо Культура, де кожного дня відбуватиметься презентація нової колядки широкому загалу. Паралельно з радіоефірами триватиме «Коляда-марафон-zoom» – щоденна онлайн-зустріч з учасниками, виконавцями та організаторами проєкту задля показу відеоролика з використанням фонограми типу «мінус». Для запису 14 презентаційних відеоверсій колядок для «Коляда-марафон-zoom» буде залучено 14 професійних/аматорських дитячих вокальних (хорових) колективів з усієї України.
Для команди «Коляда-триб’ют» надважливим є меседж проєкту: «Купно колядуємо від Карачуна до Різдва». Він має актуалізувати суспільну дискусію щодо національних традицій колядування від язичницького свята Карачуна (день зимового сонцевороту) до традиційного християнського Різдва. Зокрема, творці проєкту повертають в обіг забуті та маловживані українські слова «купно» (разом), «карачун» (за старослов’янською міфологією – змій, який проковтнув Божича Сонце), орієнтують на «східне походження» фольклорного матеріалу (адже одним з топографічних символів Донбасу є гора Карачун) та на інтонаційному рівні споріднюють різні регіони України.
Виконавці про «Коляда-триб’ют»:
Роман Меліш: «Як на мене, «Коляда-триб’ют» – це, в першу чергу, просвітницький проєкт, який знайомить нас із, як би не було соромно визнати, маловідомою культурою Донбасу. І особливо це актуально зараз, коли кожного дня ми стоїмо перед питанням національної самоідентифікації. А ще – це дуже красивий проєкт, адже кожна колядка з її простим, але таким неповторним мелосом дуже вдало розкрита в таких святочних і, водночас, теплих і світлих аранжуваннях Євгена Петриченка».
Оксана Нікітюк: «Тільки зараз, завдяки цьому проєкту, я вперше пізнаю фольклор Донбасу. Думаю, я така не одна. А там –краса. І мелодій, і вимови. Про аранжування годі й говорити – почуєте самі. І я радію за дітей, що виховуватимуться на цій музиці. Ніхто і ніколи не зможе посіяти в їхніх головах сумнів в тому, що Донбас – це Україна».
Проєкт «Коляда-триб’ют» є логічним продовженням втілення ідеї організації змістовного різдвяного дозвілля: у 2020 році команда розробила та презентувала інший, але аналогічний проєкт у форматі концертної програми «Територія Різдва в костелі Святого Миколая» (https://www.youtube.com/watch?v=J9Ehqqd2aTQ) на інтонаційному матеріалі всім відомих колядок і щедрівок.
За матеріалом прес-релізу