contrasty-vidkryttya-2024

27 вересня у Львівській національній філармонії імені Мирослава Скорика відбулося урочисте відкриття 30-го ювілейного фестивалю сучасної музики «Контрасти»

Цьогоріч фестиваль із підназвою «Ретроспектр» дивує строкатою різноманітністю програми: з одного боку тут є експериментальні середньовічні манускрипти з live-електронікою, щойно дописані композиції для флейти соло – це під час Маратону; з іншого – пошана творам зі 100- та 50-літньою історією, бо звучить як нововіднайдена музика Людкевича, так і струнні квінтети Барвінського і Лятошинського.

Перший та останній же концерти фестивалю були запрограмовані пригадувати, як звучали «Контрасти» в 1995-му. Тож у програмі були імена провідних українських композиторів, а також талановитих виконавців. На сцені (як і 30 років тому) виступили Андрій Карпяк (флейта) і Йожеф Ермінь (фортепіано). До них приєднались Софія Соловій (сопрано), Йожеф Ермінь (фортепіано), Лідія Футорська (скрипка), Устим Жук (альт), Оксана Литвиненко (віолончель) та Академічний камерний оркестр «Віртуози Львова» під керівництвом диригента і директора філармонії Володимира Сивохіпа.

Концерт розпочався «Вечірньою серенадою» Валентина Сильвестрова. Цей твір, сповнений меланхолійної задумливості, став чудовим вступом до вечора. Музика Сильвестрова, завжди позначена медитативною атмосферою, налаштувала публіку на рефлексійний настрій, а струнний оркестр під чутливою орудою диригента відтворив необхідну прозору текстуру звучання, де тонко проглядала одвічна картина боротьби людини з її душевними пориваннями.

У виконанні Софії Соловій та оркестру прозвучали «Псалом і Молитва» Мирослава Скорика. Виразний голос солістки у поєднанні з характерними мелодіями Скорика викликали в слухачів відчуття духовної наснаги та смиренності. Це – музика просвітленого характеру, у якій проте крилася засторога. Різні грані «Господи помилуй» (від наказу до благання) наштовхували на думку про те, що ліричний герой у цій молитві просить, але не має каяття. Важко було не почути пристрасність цієї молитви, яку підкреслював оркестр.

Одним із найцікавіших і технічно складних творів став «Konzertstuck» Олександра Козаренка. Хрестоматійне поєднання флейти, фортепіано та струнних виявило неабияку майстерність виконавців, зокрема Андрія Карпяка на флейті та Йожефа Ерміня на фортепіано. Твір Козаренка, відомий віртуозними переплетеннями, сприймався свіжо й сучасно навіть через понад 30 років після написання. Подібно до композиції Скорика, тут також з’являлась тема, яка немов символізувала невідворотну долю головного героя, невблаганний фатум.

Не менш вражаючим було виконання «Покаянного стиха» Ігоря Щербакова для скрипки і струнних. Лідія Футорська, як солістка, чуттєво передала драматизм твору, а стримане й водночас пристрасне звучання оркестру підсилювало внутрішню напругу музики. Твір утілює суперечливі роздуми про життя, на які не завжди людина може отримати відповіді. Так, остання нота в ньому прозвучала як знак питання.

Друга частина вечора була присвячена більш сучасним композиціям, зокрема Камерній симфонії № 10 із назвою «Dictum № 2» Євгена Станковича. Твір, написаний 2010 року, вкотре засвідчив геніальність митця у створенні драматичних та експресивних музичних образів. У вступі можна було почути діалог між фортепіано та струнними, сповнений загадковості й таємничості.

Нарешті, кульмінацією імпрези стала прем’єра Камерної симфонії Юрія Ланюка. Опус особливо виділявся серед творів інших авторів. Композитор поєднав риси авангарду, відмовившись від звичних інтонацій, плавної та наспівної мелодії, традиційних елементів симфонізму, таких як монументальність, експресивна динамічність. Це забезпечило потужний фінал концерту, однак без утрати молитовної ідеї буття, закладеної у музиці.

Відкриття фестивалю було гідним ювілейного статусу «Контрастів». Виконання всіх творів вирізнялося високим професіоналізмом, умінням музикантів чи не магічно передати характер композицій.

Завдяки таким форумам, які популяризують сучасне українське мистецтво, кожен може відкрити для себе щось нове та незвідане. У залі можна було помітити як зрілих поціновувачів мистецтва, так і багато зацікавленої молоді.

Оксана СТРУТИНЕЦЬ

Фото Віталія ГРАБАРЯ