«Київ Музик Фест-2021», композиторська молодь і діти

В останній день роботи ХХХІІ Міжнародного фестивалю сучасної академічної музики «Київ Музик Фест-2021», позначеного у програмі як «День презентацій», відбувся концерт «Композиторська молодь України – дітям». Свої набутки у сфері музика для юні представляли Рената Сокачик, Ганна Манокіна, Марічка Чабан, Сальмі Партіцька, Андрій Бондаренко, Олена Ільницька, Олена Лис і Дмитро Щириця.

З-поміж численних заходів фесту зазначена імпреза стала по-своєму особливою, реалізувавши ідею презентацій у різних виявах. Перш за все, у ній постала одна із сторінок творчості дійсно молодого покоління українських митців, чий професійний композиторський шлях розпочався у новому тисячолітті і на даний момент розгортається у порівняно незначних часових межах.

Іншою відмінною ознакою концерту стала його географічна складова. З одного боку, компанію композиторської молоді склали представники різних регіонів країни. Так, життєва і творча біографія Ренати Сокачик, Олени Ільницької та Марічки Чабан пов’язана і Заходом України – композиторки розпочинали професійне становлення в Ужгородському, Тернопільському та Івано-Франківському музичних училищах відповідно. Натомість перші музичні спроби Олени Лис невіддільні від Сумщини, її рідного міста Лебедина. Ганна Манокіна, Сальмі Партіцька, Андрій Бондаренко та Дмитро Щириця є вихованцями початкових і середніх навчальних закладів Києва. А проте, яким би різним не було коріння учасників цієї імпрези, усі вони є випускниками Національної музичної академії України імені Петра Чайковського, живуть і працюють нині у столиці, презентуючи своєю творчістю майбутнє київської композиторської школи.

У згадуваному концерті звучали винятково фортепіанні композиції молодих митців. Але захід став презентацією не лише творів, а й нотних видань. У ході імпрези Марічка Чабан представила присутнім свою щойно видрукувану збірку Фортепіанних прелюдій для дітей та юнацтва (Івано-Франківськ: ЯРИНА, 2021). До неї увійшло 12 творів із циклів «Асоціації», «Поки земля оберталася навколо сонця» та «Карпатський триптих». Особливість видання – його сучасність: на титулці та звороті обкладинки збірки уміщено QR-код, перейшовши за яким можна прослухати прелюдії на YouTube, що загалом сприяє популяризації творчості мисткині – адже у такий спосіб із прелюдіями може ознайомитися будь-хто, не лише музикант.

Противагу «сольному» проєкту Марічки Чабан склало «колективне видання» композицій для фортепіано Олени Лис, Андрія Бондаренка, Олени Ільницької та Дмитра Щириці. Твори цих авторів були об’єднані у збірку під назвою «Українські молоді композитори – дітям» (укладачка – Олена Ільницька) і вийшли друком цьогоріч у журналі «Музична школа» (випуск №137). Її під час концерту презентував один із «винуватців» події – композитор Дмитро Щириця.

Нарешті згадаємо про ще одну особливість концерту «Композиторська молодь України – дітям». Вона пов’язана з його датою. Випадково чи ні, але захід припав на першу неділю жовтня, день, у який в Україні офіційно відзначають професійне свято працівників освіти, унаочнивши тим самим ще одну професійну іпостась кожного із авторів. Адже усі вони реалізують себе і на вчительській ниві – викладають у мистецьких навчальних закладах різного рівня: від музичної школи до консерваторії. І треба визнати, що означений факт, митцям-учасникам імпрези як композиторам, «грає» лише «на руку»: кожен із них з власного досвіду знайомий із дитячою психологією, музичними інтересами й уподобаннями учнівської аудиторії, виконавськими можливостями сучасних дітей. Тож чи варто шукати ще якісь аргументи задля вагомості цієї сторінки творчості у доробку як самих композиторів-учасників концерту, так і сфери української сучасної музики для дітей? Певне, що ні. А відтак, згадаємо про музику.

Отож, якими є твори сучасних молодих українських композиторів, написані для сучасних українських дітей? Відповідь проста – різними, яскравими, зрозумілими і сучасними. Це очевидно вже із самих назв фортепіанних мініатюр, що програмують дитину на сприйняття суголосних її життєвому досвіду музичних образів: «Чорно-білі сни» (цикл «Сім перерваних п’єс для фортепіано» Ренати Сокачик), «Прогулянка маленької парасольки під осіннім дощем» (цикл «Подорожі уві сні» Ганни Манокіної), «Море» (цикл «Поки земля оберталася навколо сонця» Марічки Чабан). По-суті, концерт презентував справжню енциклопедію дитячих образів, почуттів та емоцій зафіксованих у відповідних і, найважливіше, сучасних інтонаційно-поетичних лексемах. Тут були ламентозно-зітхальний портрет («Оля-плакса» Андрія Бондаренка) і жанрові сценки («Хоровод ельфів» з циклу «Подорожі уві сні» Ганни Манокіної, «Стародавній танок» Олени Лис) – твори лапідарно-лаконічні, виразно-конкретні, призначені для наймолодшої дитячої аудиторії. А поруч звучали повітряно-пленерна мініатюра «Сонячні квіти» Сальмі Партіцької та монологічно-імпровізаційна п’єса «Хмари» Ренати Сокачик – обидва твори глибоко ліричні, насичені щемливою запитальністю, яка спонукає до вже дорослих рефлексій і виконавця і слухача.

Розмаїтим, яскравим виявився й інтонаційно-стильовий світ презентованих на концерті творів. Ауру українськості, через алюзії до фольклорної стихії гуцульського регіону, явили мініатюри «Асоціація №4» Марічки Чабан та «Український етюд» Дмитра Щириці. Натомість п’єса «Дощик» Ренати Сокачик (цикл «Сім перерваних п’єс для фортепіано») гостротою гармонічної вертикалі та ламаним ритмічним рисунком відсилала до поставанґардних явищ сучасного музичного простору. Романтична стилістика визначала зміст ліричного твору «Легенда» Олени Лис, а відверто джазова інтонаційна стихія – п’єси «Літні канікули» Олени Ільницької.

Захар Свіщов і Марічка Чабан

Отож, повторюся, твори сучасної композиторської молоді різні, яскраві, зрозумілі і сучасні. А ще – доступні для виконання їх безпосередньому адресату. Адже за незначним винятком, учасниками-виконавцями концерту «Композиторська молодь України – дітям» були саме діти, учні мистецьких навчальних закладів різних рівнів освіти. В імпрезі грали: Ксенія Муравйова (викл. Тетяна Малоштан, ДШМ імені Стефана Турчака, м. Київ), Захар Свіщов (студія педагогічної практики Івано-Франківського музичного училища імені Дениса Січинського), Наталія Нестерова (ДШМ №4, м. Київ), Іларіон Інтелегатор (викл. Олена Бондаренко, КМАМ імені Рейнгольда Глієра), Улас Богослов, Маргарита Білоус та Вероніка Корольова (усі – викл. Наталія Храпаль, ДШМ №6 імені Германа Жуковського, м. Київ), Нонна Смоленцева (викл. Олена Лис, естрадно-цирковий коледж КМАЕЦМ), Майя Федотова (викл. Інна Савченко, ДШМ №6 імені Германа Жуковського, м. Київ).

Валентина Кулик

На центральному фото: учні – виконавці музичних творів і композитори (зліва направо) Дмитро Щириця, Олена Ільницька, Олена Лис, Марічка Чабан, Рената Сокачик та Ганна Манокіна.

Фото: Валентина Кулик, зі сторінки Марічки Чабан у Fb