Національна спілка театральних діячів України (НСТДУ) – засновниця і організаторка Всеукраїнського театрального Фестивалю-премії «ГРА», який цьогоріч відбувається вшосте, – традиційно у Міжнародний день театру оприлюднила довгий список учасників
Богдан Струтинський, директор Фестивалю-премії: «Найпрестижнішою театральною нагородою у Великій Британії є Премія Лоуренса Олів’є, у США – “Тоні”, у Франції – Премія Мольєра, в Австралії – Премія Хелпмана, у Канаді – Премія Дори Мейвор Мур. Що стосується України, то вже шостий рік цей флагман першості тримає Фестиваль-премія “ГРА”, адже за масштабом проведення, географією і значимістю їй поки немає аналогів.
Уже вдруге ми проводимо її в умовах воєнного стану, і я безмежно вдячний усім театрам – і державним, і незалежним, – що, попри усі перепони й труднощі часу, вони знайшли можливість подати свої вистави, а головне проявили бажання ГРАти і боротися за звання кращої вистави країни».
Нагадаємо: цьогоріч у Фестивалі-премії беруть участь 58 театрів із 18-ти міст! Технічний відбір пройшло 85 вистав. Якщо порівняти з попередніми роками, то заявок більше, ніж у першій, другій, третій, п’ятій «ГРІ», і лише на одну менше, ніж у четвертій. Лідером за кількістю заявок, як завжди, є Київ – 35. Традиційно багато заявок надійшло зі Львова – 13. П’ять вистав запропоновано Хмельницьком, по чотири – з Одеси, Харкова і Дніпра, по три – з Сум і Чернівців. По дві заявки подали театрив з Рівного, Івано-Франківська, Луцька і Ужгорода, по одній – із Запоріжжя, Чернігова, Мукачевого, Полтави, Житомира і Кременчука. Серед постановників – 45 режисерів і 35 режисерок.
До складу Експертної ради 6-го Фестивалю-премії увійшли 10 українських фахівців театрального, музичного, перформативного та хореографічного мистецтва: Юлія Бентя, Сергій Васильєв, Ганна Веселовська, Ірина Зубченко, Людмила Олтаржевська і Христина Шишкарьова з Києва, Роман Лаврентій та Олексій Паляничка зі Львова, Яна Партола і Юлія Щукіна з Харкова. 10 днів вони переглядали відеозаписи вистав і виставляли свої бали, щоб до 27 березня був готовий лонглист із 35 спектаклів. Далі експерти поїдуть Україною переглядати постановки наживо і в липні сформують шортлист із 14-ти найкращих. А в листопаді міжнародне журі визначатиме лауреатів 6-го Фестивалю-премії.
Ганна Веселовська, голова Експертної ради: «Наразі експертне оцінювання – це вишукування і констатація важливих та актуальних для авторів і суспільства змістів. Це фіксування оригінальної форми театрального висловлювання, спостереження за творчістю, що дає собі раду, за візією митців, які бачать майбутнє у сутінках повсякдення.
Остаточна і максимальна кількість вистав, що увійшли до лонглиста – 35, але, оскільки наповненість номінацій є нерівномірною, то і представництво в них різне: від восьми до трьох. Такі математичні розрахунки не здаватимуться елементарними, якщо зважити, що експерти мають справу з творчістю, значимість якої не вимірюється об’ємом, довжиною чи вагою. Це очевидно, а тому в лонглист не завжди потрапляють вистави-мільйонники (за бюджетом), а на їхньому місці опиняються скромні, але революційно-пошукові роботи фрілансерів».
Цього року в лонглисті представлено 10 міст: Київ (14 вистав), Львів (9 вистав), Одеса (2 вистави), Харків (2 вистави), Рівне (2 вистави), Івано-Франківськ (2 вистави), Дніпро (1 вистава), Луцьк (1 вистава), Хмельницький (1), Чернівці (1 вистава). 29 вистав належать до репертуарів державних і комунальних театрів, а 6 створені незалежними театральними й танцювальними колективами.
Лонглист Фестивалю-премії «ГРА-2024» (за абеткою)
За найкращу драматичну виставу: 1. «Візит» (Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка); 2. «Вороги. Історія любові» (ГО «ЗАХІД-АРТ», Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької); 3. «Земля» (Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької); 4. «Мертві без поховання» (ГО «Франківський драмтеатр», Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка); 5. «Піна днів» (ФОП Кравченко, «Дикий театр»); 6. «Сон літної ночі» (Київський академічний драматичний театр на Подолі).
За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів): 1. «1900-й. Легенда про піаніста» (Одеський академічний музично-драматичний театр імені Василя Василька); 2. «Довірливі розмови» (Український малий драматичний театр); 3. «Камінний господар» (Київський академічний театр на Печерську); 4. «Клуб «Зневіра» (ГО «Мистецька Майстерня Драбина», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки); 5. «Кортес» (Київський академічний театр «Золоті ворота»); 6. «Мольєр. Анатомія» (Львівський академічний молодіжний театр імені Леся Курбаса); 7. «П’ять пісень Полісся» (Театр «ГаРмИдЕр» – ГО «Творче об’єднання «ГаРмИдЕр»); 8. «Соломія» (ГО «Центр крос-мистецьких комунікацій», Київський академічний театр на Печерську).
За найкращу виставу для дітей: 1. «Жираф Монс» (Харківський державний академічний театр ляльок імені Віктора Афанасьєва); 2. «Івасик-Телесик» (Рівненський академічний обласний театр ляльок); 3. «Скрудж. Різдвяна історія» (Рівненський обласний український музично-драматичний театр); 4. «Скрудж та Різдвяне диво» (Дніпровський академічний театр драми і комедії); 5. «Тореадори з Васюківки» (Київський академічний театр юного глядача на Липках).
За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу: 1. «Джереґеля. ВеснянОчки» (Перший академічний український театр для дітей та юнацтва); 2. «Карпатський вестерн» (ГО «Фестивальний центр «Золотий Дюк», Одеський академічний музично-драматичний театр імені Василя Василька); 3. «Піноккія» (Культурно-мистецька фундація «DUSHA|UA», Київський муніципальний академічний театр опери та балету для дітей і юнацтва); 4. «САД Божественних Пісень. Розмова птахів» (Львівський академічний муніципальний театральний, художньо-дослідницький та освітній центр «Слово і голос»); 5. «Тигролови» (Київський національний академічний театр оперети).
За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру: 1. «Косачка» (ФОП Лопата Юлія Сергіївна); 2. «Люлі» (ФОП Водзянська Світлана Анатоліївна); 3. «Тіні забутих предків» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької).
За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм: 1. «Веселка на Салтівці» (Театр «Нафта»); 2. «Дзяди» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка); 3. «Сто перших слів» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки).
За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни: 1. «Борщ. Мій рецепт виживання» (ГО «Центр розвитку театру “Час Т”», Хмельницький обласний академічний музично-драматичний театр імені Михайла Старицького); 2. «Величне століття. Веселе» (Чернівецький академічний обласний музично-драматичний театр імені Ольги Кобилянської); 3. «Військовий концерт» (ФОП Гриценко О. О., Театр Драматургів); 4. «Доця» (ФОП Білиць Ігор Костянтинович, Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької); 5. «Зелені коридори» (ГО «Асоціація розвитку культури та мистецтва», Київський академічний драматичний театр на Подолі).
За інформацією пресрелізу