Наталя Мацак: грані мистецького таланту

Не можна не погодитися з думкою про те, що саме зрілий балетний майстер здатний наповнити сценічний образ справжнім змістом і глибокою художньою виразністю. До таких віртуозів належить заслужена артистка України, провідна солістка Національного академічного театру опери та балету імені Тараса Шевченка Наталя Мацак. У її сценічній біографії наявний досвід співпраці з багатьма вітчизняними та зарубіжними хореографами: Віктором Яременком, Аніко Рехвіашвілі, Валентином Елізарьєвим, Фарухом Рузіматовим, Борисом Ейфманом, Раймондо Ребеком та ін. Технічну довершеність та оригінальність акторського обдаровання танцівниця не раз демонструвала в дуетах із такими визнаними балетними прем’єрами, як Денис Недак, Андрій Гура, Ваня Ян (Національна опера України, Київ), Артем Овчаренко, Денис Родькин (Большой театр, Москва), Ігор Колб, Кімін Кім (Маріїнський театр, Санкт-Петербург), Артем Пихачов (Театр балету ім. Л. Якобсона, Санкт-Петербург), Михайло Каніскін (Берлінська опера), Вадим Мунтагіров (Королівський балет Великої Британії, Лондон), Азамат Аскаров (Казахський державний академічний театр опери та балету ім. Абая, Алмати) тощо.

Випускниця Київського хореографічного училища, Наталя Мацак прийшла у Національну оперу України в 2000 році. Прекрасна школа і чудові зовнішні дані – надзвичайно красива статура, привабливе обличчя, елегантність жесту – дозволили їй досить швидко стати провідною солісткою театру.

macak-karmen-01
У ролі Кармен із “Кармен-сюїти” Родіона Щедріна – Жоржа Бізе

Сьогодні Наталя Мацак – це досвідчена балерина, вишукана прима, добре відома як в Україні, так і за кордоном. Її трактування хореографічних образів має настільки індивідуальний характер і не вкладається у звичну схему, що, спостерігаючи за танцем балерини, мимоволі усвідомлюєш: якщо цю виконавицю і можна перевершити в технічній майстерності, то повторити її прояв у ролі – навряд.

macak-odilia-01
Оділія

Партії принцеси-лебедя Одетти та її підступного двійника Оділії («Лебедине озеро» Петра Чайковського) посідають одне з центральних місць серед балетних образів, створених артисткою. Абсолютна технічна свобода (високий «крок», розвинений стрибок, міцні й водночас витончені стопи), а також досить рухлива і виразна пластика рук допомагають танцівниці створити надзвичайно красиві хореографічні портрети обох героїнь вистави. Попри те, що персонажі Одетта й Оділія знаходяться в різних емоційних площинах, чудові акторські дані дозволяють Наталі Мацак досягти неперевершеного драматичного ефекту як у ролі витонченої дівчини-птиці, так і бравурної, звабливої доньки злого чарівника. Разом із тим можна помітити, що саме Оділія за своїм темпераментом ближча характерові балерини. Досвідчений погляд виявляє, що в трактуванні Білого лебедя поетичні штрихи свідомо пом’якшені виконавицею, вона немов приборкує власну патетичну сутність, а в Чорному, – навпаки, проривається її справжня, бурхлива потреба виявити всю себе в танці.

macak-kitri-01
Кітрі з “Дон Кіхота” Людвіга Мінкуса

Надзвичайний збіг особистої харизми Наталі Мацак із матеріалом ролі можна спостерігати в балеті «Дон Кіхот» Людвіга Мінкуса. Природна краса артистки, зливаючись із феєричністю образу життєрадісної іспанки Кітрі, справляє незабутнє враження на глядача. Однак балерина не просто розважає публіку філігранністю танцю, жвавою хореографічною «мовою», – вона передає власне ставлення до драматичних ситуацій. Технічно складна партія Кітрі відкриває Наталі Мацак широкий простір для демонстрації високого професійного рівня. Легка і граційна, танцівниця досконало виконує як стрімкі обертання, так і польотні стрибки (пружний м’язовий рельєф при цьому аж ніяк не спотворює краси лінії ніг), вражає чудовою технікою дрібних рухів і впевненими виходами у повітряні підтримки.

macak-nikia-01
Нікія

На особливу увагу в репертуарі Наталі Мацак заслуговує роль Нікії з балету «Баядерка», підготовлена під керівництвом Наталі Макарової – колишньої солістки Ленінградського державного академічного театру опери та балету імені Сергія Кірова (тепер – Маріїнський театр, Санкт-Петербург), а нині балетмейстера, міжнародної театральної діячки, яка представила власну балетну версію вистави на сцені Київської опери в 2013 році. У бесіді з автором публікації Наталя Мацак згадувала, що робота з Макаровою зацікавила її насамперед пошуком нового бачення ролі, вибором нових художніх відтінків. Цим, імовірно, й пояснюється особлива змістовність балетного портрета Нікії, сила прояву почуттів і переживань. У досить віддаленому від справжніх індійських мотивів танцювальному спектаклі, де етнічний колорит почасти присутній лише в декораціях і костюмах (на жаль, у балетах академічної спадщини поетична умовність часто превалює над життєвою правдою), глядач дійсно бачить у Мацак баядерку, підневільну танцівницю, позбавлену права кохати. На щастя, у долі самої Наталі Мацак не існує конфлікту між жінкою й артисткою. Родинне життя надихає її на ще відданіше служіння балету, адже чоловік Наталі Мацак – соліст Національної опери України Сергій Кривоконь – виступає її партнером у багатьох балетних спектаклях.

macak-nikia-1-01
Нікія з балету “Баядерка”

У межах однієї публікації неможливо повною мірою приділити увагу всім партіям із репертуару балерини. Тим більше, що високі естетичні ідеали артистки втілюються не тільки у традиційному класичному танці. З абсолютною пластичною свободою вона успішно створює художні образи у постановках сучасних хореографів. Але про це варто було б розповісти окремо.

Отже, Наталя Мацак – це зріла майстриня, здатна розкрити справжню поетичну красу будь-якої сценічної ролі. Балерина, безсумнівно, знаходиться на піку своєї творчості: її танець поєднує чудову техніку та яскраву акторську індивідуальність. Працюючи з величезним піднесенням і любов’ю до балетного мистецтва, Наталя Мацак не лише здобула заслужені глядацькі симпатії, а й вписала своє ім’я в історію вітчизняної балетної сцени.

Марина КУРІННА

Фото з архіву Наталі Мацак

На центральному фото: Одетта – Наталя Мацак (у парі з Денисом Недаком). «Лебедине озеро» Петра Чайковського