Під час суворого карантину світом прокотилася хвиля музичних відеороликів у рамках акції #StayAtHome та на підтримку лікарів, які перебувають на передовій боротьби з пандемією COVID-19. В Україні карантин накладається на специфічне ставлення влади, держави до культури і мистецтва загалом. Тож наші митці нагадали про своє існування всеукраїнською акцією #СтопКультурний Карантин!
Тим часом світ поступово виходить із вимушеної ізоляції, у нас вводять так званий адаптивний карантин. Проте ні держава, ні пересічні люди не замислюються над тим, що для Культури і Мистецтва нічого не закінчилося й поступовий – у дуже обмеженому складі – вихід на репетиції зовсім не означає, що завтра відчинять двері театри, філармонії, концертні зали…
Люди творчих професій, колективи – оркестри, солісти, балетні, оперні й драматичні трупи – вийдуть із карантину останніми з усіх галузей людської діяльності, а відновлення докарантинного творчого ритму життя може затягнутися на невизначений термін. Зокрема, в нашій країні, де культура, навіть попри прийняття певних і потрібних законопроєктів, як і раніше знаходиться десь на периферії загальної свідомості. І багато діячів культури та інституцій із цього процесу вийдуть з великими втратами: неможливістю, скороченням, переформатуванням прем’єр, нерентабельністю залів, заповнених на третину, нереальністю укладання контрактів із міжнародними зірками. Понад 1 млн людей, які дають 4% ВВП держави, не зможуть повноцінно професійно діяти, поки не з’явиться вакцина, а з нею постане масове щеплення.
Захоплений цими думками та щирими переживаннями симфонічний оркестр INSO-Львів усвідомив, що права зупинитись і чекати на «кращі часи» не має, бо для артиста така зупинка дорівнює професійній смерті. Оркестр успішно опанував нові сучасні технології, організував і провів серію подій-концертів, кілька майстер-класів і низку онлайн-репетицій із диригентом і вже в квітні почав працювати над унікальним продуктом-дебютом, аналогів якому, схоже, немає, принаймні у нашій країні.
Правду кажуть, що карантин – час відкриттів нових можливостей у собі й насамперед шанс подивитися на світ в іншому ракурсі. Ідея народилась після першої спільної зустрічі оркестру INSO-Львів у ZOOM під час ізоляції.
Проаналізувавши можливості інтернет-ресурсів, разом із диригентом Ярославом Шеметом вирішили зробити запис увертюри до опери Джузеппе Верді «Сила долі» – вірогідно найкращої із вердіївських увертюр, – драматичної, із потужним філософським підтекстом про панування у світі якихось надлюдських сил, провину і відповідальність за трагічний розвиток подій, обумовлений будовою світу загалом. Дуже символічно, чи не так?! Вам випаде нагода відчути збережену і ювелірно відтворену оркестром драматургію твору, попри всі обмеження й труднощі ізоляції.
Протягом століть музика піднімала дух, об’єднувала людей, особливо в часи невизначеності. Сьогодні ніде це не проявляється так яскраво, як у мережевих віртуальних концертах. Вони роблять кожного артиста симфонічного оркестру солістом у своїй «домівці»-кадрі. Це особливий спосіб візуалізації оркестрової музики та її колективного народження немов ізсередини – «кухня», яку багато хто з публіки ніколи не бачив. Адже зазвичай у концерті наживо ми не бачимо виокремленими цих «провідників» мистецтва.
Ярослав Шемет, диригент: «Коли людина опиняється насправді у безвихідній ситуації, народжуються найкращі ідеї. Я вважаю, що власне така ідея народилася в нас спільно з оркестром INSO-Львів. Ми створили унікальний продукт. По-перше, ми провели дистанційні репетиції через онлайн-конференції, по-друге, – записали дистанційно твір. Унікальність цього проєкту в тому, що ми це зробили не так, як усі, а зовсім по-новому – без використання метронома. Результат перевищив усі наші сподівання».
Іоланта Пришляк, голова правління оркестру: «Відправною точкою для нас став карантин, соціальне дистанціювання, пристосування світу до обставин. Цей продукт – наша відповідь глобальному виклику. Оркестр – це єдиний механізм, це світ у мініатюрі. Усе в його звучанні взаємопов’язано: кожен має і виконує свою партію, яка не суперечить іншим у цілісній картині твору та його відтворенні. Сила, що об’єднує нас і рухає нашим світом, – Музика. Поки вона звучить – є життя. Так і кожна людина на Землі має власну партію і є невід’ємною частиною чогось більшого, цілого, і слід об’єднати зусилля, щоби скерувати нашу енергію на позитивне творення здорового Світу».
Микола Басюк, звукорежисер: «Я займаюся звуком понад 15 років, але даний проєкт з оркестром INSO-Lviv спочатку нам здавався нереальним. 57 музикантів, кожен записується удома не на професійний мікрофон, а на звичайнісінький мобільний. І з цього треба зробити гарну звукову “картинку”. Додає складності те, що кожен виконавець грав без метронома, а під відео з диригентом. Задача видається, на перший погляд, нереальною. Але ми робимо такі речі – створюємо чудовий мікс і результат, я думаю, повинен увійти в історію».
Михайло Крупієвський, креативний продюсер: «У житті завжди бувають моменти, коли сублімована енергія знаходить вихід. Саме такою виявилася співпраця з оркестром INSO-Lviv та його чарівним керівником, пані Іолантою Пришляк. Коли ми почали опрацьовувати матеріал і переглядати окремі партії, надіслані музикантами, стало зрозуміло, що кожен із них, сам того не підозрюючи, зняв про себе мікрофільм. Тому рішення слід було шукати на межі театру і кіно. І саме тому композиції телевізійних планів більше нагадують віртуальні театральні мізансцени, а музиканти – персонажів у декораціях власних домівок. Дякую кожному члену команди “Фільм Плюс”, хто взяв участь у роботі над проєктом, – Юрію Беденку, Ірині Сабанадзе, Анастасії Савицькій».
Проєкт реалізовано завдяки голові опікунської ради оркестру Лідії Білас.
Хронологія народження проєкту:
27 квітня – запис відео зі схемою диригента Ярослава Шемета (Україна–Польща) під супровід фортепіано в Познані, вислані артистам оркестру. Піаніст-акомпаніатор – Шимон Хоробінський.
29 квітня – онлайн-репетиція оркестру з диригентом, детальна робота над партитурою.
30 квітня – онлайн–репетиція диригента з духовиками (мідні інструменти).
30 квітня – 2 травня – індивідуальний запис кожним оркестрантом удома своєї партії (без метронома!). Для здійснення запису необхідно було мати три гаджети: один транслював схему диригента з фортепіанним супроводом, другий знімав відео зі звуком, на третьому були відкриті ноти твору (за відсутності роздрукованих).
Три окремі частини твору від 57-ми музикантів – загалом 171 файл (!), кожен із яких прослухав диригент. Деякі інструменти довелося переписати для досягнення ідеального результату.
4 травня – передача всього відзнятого матеріалу постійному звукорежисеру оркестру Миколі Басюку. Розділення файлів на звукову і відео-доріжки. Робота над зведенням єдиного аудіотрека.
9 травня – перша спроба відеомонтажу, яка не дала очікуваного результату.
12 травня – знову пошук спеціаліста з роботи над відео, друга спроба – і знову незадовільний результат.
Отже, дві невдалі спроби й тричі перенесена дата онлайн-прем’єри.
19 травня – третя, нарешті вдала спроба. Допомогти в реалізації задуму погодився давній друг оркестру Михайло Крупієвський – креативний продюсер «Фільм Плюс».
22 травня – робочий варіант фінальної версії ролику. Доопрацювання деталей.
26 травня, 18.00 – прем’єра на офіційних акаунтах оркестру INSO-Львів у Facebook, YouTube та Instagram.
За інформацією прес-релізу
ВІДЕО: https://bit.ly/3efMv9O