Сильвестров у Берліні

99

Славетний український композитор Валентин Сильвестров, 85-річчя якого нещодавно відсвяткував без перебільшення весь музичний світ у глобальному масштабі, перебуває на піднесенні творчої активності та здобуває дедалі більше визнання серед музикантів-виконавців і публіки

У Європі практично не буває тижня, коли б різноманітні виконавці та ансамблі не виконували твори Сильвестрова. Безперечно, цьому сприяє його активна, тверда та послідовна політична позиція, яку він зайняв ще задовго до здобуття Україною незалежності. За останній рік композитор відвідав чимало європейських країн, де виконувалися його твори, й завжди закликав допомагати Україні у боротьбі проти російської агресії.

19 грудня 2022 року відбувся концерт у столиці Німеччини Берліні в досить незвичній концертній залі – приміщенні колишньої фабрики. Тепер ця зала називається «Фортепіановий салон Крістофорі» (Piano Salon Christophori), за ім’ям італійського майстра музичних інструментів Бартоломео Крістофорі. Він вважається винахідником і першим конструктором молоточкового фортепіано у Флоренції в 1709 році.

«Салон Крістофорі» купує й збирає старовинні молоточкові фортепіано різних типів, реставрує їх і влаштовує концерти, під час яких на цих інструментах відомі та видатні піаністи виконують як класичну, так і нову музику. Сенс антрепризи полягає в тому, що сучасні перехреснострунні концертні роялі розраховані на акустику великих зал і змагання з величезними оркестрами. Отже вони не можуть передавати тонкощі музичної фактури й тембрових нюансів музики епохи прямострунних роялів XVIII–XIX століть і навіть перехреснострунних роялів сучасного типу, побудованих до Першої світової війни.

Таким чином «Салон Крістофорі» намагається уможливити проникнення сучасної публіки в автентичний музичний світ класичних композиторів. А оскільки Сильвестров, завдяки своїй концепції метафоричної музики, використовує чимало ідей музичної класики, то старовинні роялі стають у пригоді для виконання і його творів.

У концерті 19 грудня піаніст Олексій Любимов і вокалістка-сопрано Вікторія Вітренко відтворили вокальний цикл Сильвестрова «Ступені». Усесвітньо відомий піаніст – майже ровесник композитора, йому вже 78 років, але, попри проблеми із зором, зберігає завжди притаманну йому молодечу безпосередність і поривність.

Сильвестров і Любимов співпрацюють уже півстоліття. За цей час Любимов переграв і позаписував чи не весь фортепіановий репертуар українського тонотворця. Наразі Любимов мешкає у Франції – навесні минулого року музичний світ був шокований, коли російська поліція вдерлася до зали, де піаніст виконував твори Сильвестрова й Шуберта, і припинила концерт.

Для виступу в «Салоні Крістофорі» Любимов обрав автентичний перехреснострунний рояль берлінської фірми «Feurich», виготовлений у 1910 році та реставрований салоном. Зазначмо, що тепер виробництво цих інструментів відроджується у Відні. «Feurich» ідеально пасує до контроверсійної любимовської концепції музики Шуберта. Хоча для музики Сильвестрова рояль трохи загучний, піаніст спромігся дати собі з ним раду й досяг цілковитого сонорного балансу з солісткою.

Українська сопраністка Вікторія Вітренко надзвичайно проникливо й витончено виконала ліричні та філософські солоспіви циклу «Ступені». Очевидно, композитор знайшов у її особі ще одну інтерпретаторку своєї музики, бо не кожен співак або співачка можуть виконувати його твори без авторських порад і критичних зауважень.

Для мене особливо цікаво було спостерігати, як німецька публіка, втім разом із нашою музичною діаспорою, сприймає медитативну (німці воліють казати: контемплативну) музику Сильвестрова, а німецька критика її оцінює. Так насправді у Німеччині публікуються критичні огляди чи не кожного концерту.

Попри те, що виконання циклу тривало майже годину, а поетичні тексти не були перекладені й залишалися незрозумілими іншомовній аудиторії, жодна людина не пішла зі зали. Публіка була цілком занурена та зачарована музичною магією українського композитора. Як зазначає німецький критик на сторінках інтернету, особливо зворушливим було виконання на біс солоспіву «Прощай, світе» на слова Тараса Шевченка, коли пані Вікторія співала, ледве стримуючи сльози.

Побажаймо музикантам і композиторові нових концертних успіхів, які безперечно мають велике значення не тільки в мистецькій, а й у політичній площині, сприяючи підвищенню авторитету України в світі.

Юрій СЕМЕНОВ