symfonichna-maysternya

Культурні реалії 2020 року занурюють академічних артистів-музикантів, композиторів, концертних менеджерів і відповідні їм структури в досить стресові умови, й причини цього цілком зрозумілі – від традиційної нестачі матеріальних ресурсів до викликів світової пандемії. Але всі ці проблеми іноді відступають хоча б на кілька годин, зокрема за межі концертного залу Черкаської обласної філармонії. Адже саме тут 5 листопада з успіхом пройшов довгоочікуваний концерт філармонійного оркестру під керівництвом заслуженого діяча мистецтв Олександра Дяченка «Симфонічна майстерня».

Захід проходить уже другий рік поспіль у рамках міжнародного фестивалю «Музичні імпрези України». Така масштабна акція є вельми важливою, бо розмах фестивальних подій міжнародного рівня в основному забезпечується саме симфонічними проєктами. Організаційний комітет, директорка фестивалю черкаська композиторка Євгенія Марчук високо цінують роль музикантів філармонії, диригента Олександра Дяченка, а також допомогу її адміністрації в особі директора Юрія Федоряки. Усі вони в такі непрості часи роблять неоціненний внесок у культурний розвиток рідного міста.

«Симфонічну майстерню» підтримує і громадська організація «ІмпрезаТерра», створена саме з метою сприяння подібним арт-заходам. У цьому ж році сталася унікальна подія – фестиваль спонсорували небайдужі колеги: композиторка Аня Школьнікова, яка зараз мешкає у Німеччині, Яна Войцешук – вокалістка з Черкас. Звичайно, ці факти надихають менеджмент, адже організацію форуму здійснюють теж музиканти з різних міст України і світу – композитори, виконавці, музикознавці, педагоги, вкладаючись у загальну справу емоційно, професійно, часово, інформаційно, фінансово тощо.

Сьогодні можна констатувати кристалізацію ряду структурних жанрових рис події у Черкасах, які в перспективі вимальовуються як інваріантні. Іншими словами, в Черкасах народжується специфічна стилістика симфонічного концерту, особлива для історії музичної культури регіону. Зокрема, вже другий рік у проведенні дійства беруть участь спікери, представники різних професій, які часто-густо є далекими від мистецтва…

На перший погляд… Але, здається, завдяки такій практиці те, що раніше виглядало як принципово несумісне, зараз органічно поєднується. Так, у цьогорічній «Майстерні» виголосила вступне слово до твору видатного композитора сучасності, шістдесятника, киянина Віталія Годзяцького лікарка-гастроентеролог Леся Савченко – одна з авторок фестивалю. У концерті з успіхом, на емоційному піднесенні прозвучали частини з його балету «Попелюшка».

Виступила також кандидат філологічних наук, керівниця Управління культури Черкаської ОДА Людмила Фіть, зацікавивши публіку талантом інтерпретаторки музичних ідей. Цікаво було представлено першу частину філософської «Симфонії паралелей» львівського автора, композитора, заслуженого діяча мистецтв України Михайла Шведа.

Відомий у Черкасах актор-вентролог і театральний педагог Олександр Донець виконав із звичним успіхом авторську гумористичну мініатюру з лялькою, у якій вгадувалися риси образу великого Моцарта, тим самим підготувавши до звучання твору від київської авторки Тетяни Бачул. З упевненістю можна стверджувати, що унікальні виступи пана Олександра – це окрема славна сторінка в історії фестивального життя міста.

Ораторський талант наступного спікера концерту Олексія Юріна – улюбленого багатьма черкащанами ведучого авторських програм на радіо «Рось», повною мірою розкривається у блискучій сценічній промові, яка занурила слухачів у світ авторського поетичного слова. Так, зворушливою поезією прозвучала літературна інтрада до бароково-експресивного твору Анастасії Комлікової «Арія» для сопрано й оркестру. Пан Олексій у рамках журналістської діяльності став автором і серії цікавих та інформативних інтерв’ю з різними учасниками «Симфонічної майстерні» нинішнього року.

Незмінно яскравою була ведуча концерту – мовознавець Тетяна Гук, яка переконливо збирала в єдине ціле складну, в гарному сенсі «строкату» драматургію концерту. Саме вона розпочала концертну розповідь із наголосу на винятковій ролі творчого доробку нашого славетного митця кінця минулого століття – Валентина Бібіка, підкресливши його великий внесок у становлення української сучасної композиторської школи як представника харківської традиції. У концерті прозвучав відомий твір «Присвята» для струнного оркестру.

Серед інших, представлених ведучою, – опус Євгенії Марчук. Як справжня черкащанка, вона звернулася до теми Дніпра й кохання у творі «На крилах Дніпра» для симфонічного оркестру. Також пролунали заворожливі експресивні композиції – дебюти від україно-італійського віртуоза, флейтиста Станіслава Зубицького: «Хабанера» та «Свінг» із «Фолк-сюїти». Наступна, «інваріантна» риса концертної стилістики – у дотриманні певної традиції робити інтерв’ю на радіо-телебаченні з учасниками концерту. Цьогоріч оргкомітет із радістю засвідчує поглиблення співпраці з представниками масмедіа, – згадаймо неперевершений виступ телерадіоведучого Олексія Юріна під час «Симфонічної майстерні»! Ніхто не заперечить, що завжди цікаво вислухати думки авторів про твори, які невдовзі прозвучать, бо часто-густо твори пишуть чи редагують спеціально для події. Так само мають змогу висловитися і виконавці, поділившись новим досвідом роботи. Інтерв’ю дали маестро Олександр Дяченко, директор філармонії Юрій Федоряка та директорка фестивалю Євгенія Марчук.

Інша традиція – приїзд виконавців і композиторів з інших міст. Якщо автори мають змогу прибути до Черкас, то їх чекає цікава культурна програма і незмінно тепла зустріч. Мирослав Волинський, львівський композитор в інтерв’ю для фестивальної преси засвідчив: «Фантастична організація! Починаючи від прийому, коли тебе зустрічають, щоби ти комфортно почувався у чужому місті, закінчуючи організацією самого концерту, до якого підійшли з такою видумкою навіть при об’явленні номерів, з такою креативністю! (Йдеться про спікерів. – Ред.) Адже це не просто перелічення музичних номерів, а створення вже цілісної композиції, яка має початок, розвиток, кульмінацію, завершення – це вже як дійство! І публіка почувається вже не просто слухачем, а повноправним учасником цього дійства, люди виходять із залу, характеризують твори, інколи в гумористичному тоні, створюючи справжній святковий настрій. Відчуття залишилось не просто як від концертів, якими є сотні звичних, а дійсно відбулося щось таке незвичайне… Справжнє свято!»

Серед оригінальних рис цьогорічного заходу назву й унікальне формування кожної програми. Паралельно з підготовкою до концерту відбувався складний трудомісткий творчий процес – проведення однойменного міжнародного конкурсу оркестрової музики «Симфонічна майстерня» (голова журі – Олександр Дяченко). Твори лауреатів становили основу концерту.

Цьогорічними переможцями стали українські композитори з різних місць України та Європи: Мирослав Волинський (Львів), Анастасія Комлікова (Київ), Євген Оркін (Німеччина), Олександр Шмиков (Франція). Лауреати й учасники конкурсу отримали грамоти, дипломи. А в концерті прозвучали і були тепло прийняті публікою твори тріумфаторів – інтелектуальний «Вальс» мислителя Євгена Оркіна, блискуча «Арія» Анастасії Комлікової із віртуозним вокалом, повне життєлюбства Концертне рондо «А тепер усі разом!» Мирослава Волинського, іскрометне неокласичне «Рондо-капричіо» Олександра Шмикова.

Українські митці, які прибули до Черкас, поділилися з фестивальною пресою інформацією про творчий процес і власні твори. Анастасія Комлікова – композиторка, кандидатка мистецтвознавства, музична діячка, педагог, автор численних тренінгів і майстер-класів: «У моєму творі “Арія” для сопрано і симфонічного оркестру використаний стиль classical crossover, який передбачає суміш елементів академічної музики і популярної (зокрема поп- і рок-музики). Тому в оркеструванні я використала крім барв симфонічного оркестру також партію ударної установки як потужний засіб виразності. Цей твір за суттю – арія-вокаліз, бо нема поетичного тексту, і це завжди є певним викликом для автора».

Цікавою виявилася характеристика Концертного рондо «А тепер усі разом!» Мирослава Волинського: «Зовсім нехарактерний для мене твір, сам не сподівався, що зможу написати щось такого характеру. Завжди стараюсь писати глибоку концептуальну музику, піднімати глобальні теми. А тут, саме в цьому творі, просто захотілося щиро порадіти життю!»

Мирослав Волинський, на думку оргкомітету, став відкриттям осіннього сезону «Музичних імпрез України». Маестро – автор численних творів різних жанрів від камерних до масштабних, зокрема 5-ти монументальних опер, а також – багаторічний педагог із композиції у славетній Львівській музичній десятирічці імені Соломії Крушельницької. Його вихованці – плеяда молодих українських композиторів, які гідно продовжують навчання у мистецьких вишах України та Європи.

Яскраво вирізнялися у концерті виступи солістів: заслужена артистка України, солістка Київського театру оперети Ірина Беспалова-Примак завоювала публіку віртуозною міццю і блиском співу; Олеся Рожкова – відома в Черкасах співачка – заворожила слухачів проникливою ніжністю ліричного сопрано; відомий віртуоз-скрипаль, заслужений артист України Геннадій Кабін блискуче виконав твір українського композитора з Італії Станіслава Зубицького.

Усіх містян можна привітати з початком нової ери розвитку оркестрової музики в Черкасах у креативному концертному й конкурсному форматі! Сподіваймося на краще! Далі буде…

Тетяна БАЧУЛ