ONFO

Сезон 2020–2021 років став складним випробуванням для усіх колективів, кожен шукав нові способи комунікації зі слухачами та нові формати концертів. Національний одеський філармонійний оркестр під керівництвом народного артиста України Хобарта Ерла вражав захоплюючими експериментами та новими програмами впродовж усього року

У серпні 2020-го оркестр розпочав сезон записом фільму до 75-річчя ООН, у якому маестро Ерл виступив не лише диригентом, а й режисером (https://www.youtube.com/watch?v=MZ4qnC1iBCs&t=70s). Біля Одеської опери під звуки струму фонтану були зроблені записи вальсів, маршів, ритмів Південної Америки, танців Шостаковича…

Не встиг рік розпочатися, вже у вересні на сцені Одеської філармонії разом з оркестром виступили відомі українські скрипалі – Олексій Семененко та Валерій Соколов. Два чудових скрипкових концерти (Самуєля Барбера та П’ятий концерт Вольфганга Амадея Моцарта) відкрили новий сезон під керівництвом Хобарта Ерла.

Слід особливо відзначити дві прем’єри осені 2020 року, які відбулися в Одесі саме завдяки старанній роботі маестро Ерла – власна версія Хобарта «Зігфрід-ідилії» Ріхарда Вагнера та світова прем’єра «Carpe Diem» українського композитора Олега Безбородька (https://www.youtube.com/watch?v=LnF6yqC8X6s).

«Зігфрід-ідилія» – твір, який був присвячений дружині композитора Козімі, котра народила у 1870 році сина. Вагнер дав йому ім’я найулюбленішого героя, а дружині подарував «Ідилію», що наповнена любов’ю до найрідніших. Уперше вона прозвучала 25 грудня 1870-го під орудою автора як ранкова серенада в Трібшені. У 2020 році в пам’ять про свого викладача Клаудіо Списа маестро Ерл відтворив на сцені Одеської філармонії атмосферу ранкової серенади Вагнера через особливу розсадку оркестру та штрихи (https://www.youtube.com/watch?v=rhRX4aM3K4c&t=1279s).

У часи пандемії, коли весь світ узяв паузу, оркестр під керівництвом Хобарта Ерла здійснив першу онлайн трансляцію ще у травні 2020-го, а восени, 19 листопада презентував Live Webcast Verdi-Gala (https://www.youtube.com/watch?v=Rm_ucK4Q5Ws&t=780s) за участю світових зірок оперної сцени – Людмили Монастирської (сопрано), Олександра Цимбалюка (бас), Віталія Білого (баритон) і Валентина Дитюка (тенор).

Оркестр узяв участь у міжнародному проєкті «Польсько-українські музичні діалоги», в рамках якого під батутою Романа Реваковича пролунала музика польських й українських композиторів, зокрема світова прем’єра «Після прочитання Лавкрафта» для струнних Олександра Родіна (композитор у резиденції 2020/2021 НОФО).

Завершили 2020 рік традиційним новорічним концертом із музикою Штрауса, яким 31 грудня можна було насолодитися й онлайн (https://www.youtube.com/watch?v=gjosuXi3XGQ&t=1332s). Відомі вальси, марші та польки диригента придворних віденських балів, «короля вальсів подарували святковий настрій одеситам.

Після зимового локдауну, який кинув новий виклик усім закладам культури, Національний одеський філармонійний оркестр почав працювати малими складами й упродовж двох місяців дивував одеситів незвичайними творами. У рамках камерних концертів пролунали: тріо «Terzettino» французького композитора Теодора Дюбуа для унікального ансамблю – флейти, альта й арфи; Квартет № 2 для валторн німецького композитора Бернхальда Вебера; Серенада для двох віолончелей італійського композитора Альфредо Піатті; Духовий октет Людвіга ван Бетховена (op. 103); ансамбль тромбоністів виконав «Картинки з виставки» Модеста Мусорського та Маленьку сюїту № 2 для тріо тромбонів Владислава Блажевича; ансамбль альтистів зіграв «Сольну сонату» Пауля Хіндеміта, «Лале» й «Інді-мінді» Сулхана Цинцадзе; прозвучали також композиції у виконанні духового оркестру, ансамблю контрабасів і багато інших.

Через складну епідеміологічну ситуацію оркестр мав можливість більше попрацювати з одеськими диригентами – Ігорем Шавруком, Маргаритою Гриневецькою, В’ячеславом Чернухо-Волічем і солістами Одеського оперного театру й Національного одеського філармонійного оркестру. Це – Кирило Марків (скрипка), Микола Шахов (контрабас), Данієль Кастро (ударні), Тарас Нестер (гобой), Юрій Гаяць (кларнет), Андрій Семака (фагот), Валерій Апостол (валторна), Анастасія Мартинюк (мецо-сопрано), Едуард Мартинюк (тенор), Анна Степанова (саксофон).

Вагомою подією стало святкування ювілею Хобарта Ерла та Національного одеського філармонійного оркестру – «30 років разом». 21 травня відбувся концерт за участю відомої у всьому світі оперної співачки, народної артистки України Людмили Монастирської.

Коли у квітні 1991-го маестро познайомився з Одеським оркестром, він відкрив нову сторінку в культурному житті міста. Плідна співпраця обумовила безпрецедентний розвиток оркестру. Це – єдиний виконавський мистецький колектив в Україні, який за час незалежності двічі підвищив статус, ставши спочатку державним (1993), а потім національним (2002).

Маестро Ерл з одеським оркестром виступав у кращих концертних залах понад 20-ти країн світу, музиканти разом пройшли великий шлях довжиною у 30 років. Святковий концерт під назвою «Вечір в Опері» зібрав музику оперних композиторів – Верді, Белліні, Масканьї, Пуччині, Россіні та Вагнера.

23 червня відбувся концерт-закриття сезону 2020–2021! Під керівництвом Хобарта Ерла пролунала фантастична Academic Festival Overture для оркестру Йоганнеса Брамса, а також Концерт для скрипки та «Шотландська» симфонія Фелікса Мендельсона.

Концерт для скрипки Мендельсона виконала українська скрипалька Діана Тищенко. Вона зарекомендувала себе як одна з найяскравіших артисток, котрі з’явилися в останні роки, цитуючи нещодавній реліз журналу The Strad, «…здатна загіпнотизувати публіку своїм великим жестом і сильною особистістю». Оголошення про те, що вона стане висхідною зіркою Європейської організації концертних залів (ECHO) у сезоні 2020/2021, свідчить про високу повагу до неї серед критиків і глядачів.

Наталія ЛЮБЕНКО