14 і 15 грудня в Харкові показали шоу «Шлях до Бродвею» – результат унікального проекту американської культурної дипломатії. Для участі в ньому хореографи й вокалісти з театральної «Company E» (Вашингтон) провели кастинги в Краматорську, Дніпрі та Харкові. Протягом усього 8 днів репетицій вони створили шоу, до якого увійшли знамениті номери з бродвейських мюзиклів. Покази відбулися в Харківському національному академічному театрі опери і балету імені Миколи Лисенка в супроводі оркестру театру під керівництвом його головного диригента Дмитра Морозова. Фінальне шоу подивилися понад 3000 глядачів
Проект «Шлях до Бродвею / Broadway Bound» був організований за ініціативою Посольства США в Україні у рамках святкування 25-річчя дипломатичних відносин між Україною і США. Місцем його проведення було обрано східні регіони країни, де люди, на думку організаторів, найбільше потребують культурної дипломатії і розширення зв’язків зі світом.
Шоу, в якому американські артисти працюють спільно з українськими співаками, танцюристами, музикантами, стало експериментом – такого в Україні ще не було. Це ревю із найяскравіших номерів із мюзиклів «Чарівник країни Оз», «Рента», «Ті, хто співають під дощем», «Зла», «Поргі та Бесс», «Чикаго», «Піжамна гра», «Вестсайдська історія», «Звуки музики», «Моя прекрасна леді», «Піппін», «Кордебалет». Перед тим у Дніпрі та Краматорську американські артисти показали танцювальну виставу «Speak Easy».
На кастинги в трьох містах прийшли 160 людей. Із них було відібрано для участі в проекті 69 осіб із Краматорська, Дніпра, Харкова, Маріуполя, Кремінної, Люботина, Песочина, Черкас, Волновахи, Запоріжжя та Слов’янська. Постановник шоу, керівник «Company E» Пол Гордон Емерсон на першій зустрічі з учасниками проекту, які пройшли кастинг, пообіцяв, що до кінця репетицій вони стануть родиною. Так і сталося, упевнений американець: «Усе вийшло, як ми хотіли, та навіть більше». За словами Емерсона, їм довелося оновити аранжування під голоси українських акторів: «Іноді в тебе виявляється стільки прекрасних артистів, що ти перетворюєш дует на квартет, квартет – на октет. Ми дали їм більше партій, тому що кожен заслуговує бути почутим».
Особливо американці задоволені співпрацею з оркестром Харківського театру опери та балету і його новим головним диригентом Дмитром Морозовим. Мюзикл – рідкісний жанр в Україні, проте українські музиканти легко впоралися з непростим завданням, зрозуміли темп, нюанси, схоплювали все «на льоту», як відзначають постановники шоу. З такою оцінкою згоден і композитор Кліфтон Брокінтон – він робив аранжування та виконував соло на роялі й на трубі: «Є музиканти, які стверджують, що існує лише один спосіб грати якусь композицію – так, як її написано. Але цей оркестр, диригент – не такі, вони відкриті, готові експериментувати, розуміють різні жанри, хоча й працюють із класикою, – вважає композитор і додає. – Знаєте, у світі повно поганої музики. Нам потрібно більше гарної, в Україні теж. Можна сказати, що це американці приїхали сюди й ставлять шоу. Проте, окрім кількох людей, вся команда проекту – українці: оркестр, менеджмент і, звичайно, самі учасники. І це зробили саме вони».
Диригент Дмитро Морозов теж не був скупий на компліменти американським колегам: «Вони чудові, прекрасні артисти, музиканти. Але й наші їм до пари». Диригент вважає цей проект цікавим і важливим починанням для Харківської національної опери. Адже, крім мюзиклів, є ще джаз- та рок-опери: «Я впевнений, що коли-небудь ми зробимо таку постановку в ХНАТОБ, – пояснює маестро. – Проект став хорошою практикою для музикантів, і аншлаг – вірна ознака того, що публіка цього бажає. Буде складно, але я вірю, що в майбутньому році нам під силу поставити мюзикл у ХНАТОБ».
У тому, що мюзикли затребувані в Україні, впевнена й вокалістка проекту, викладачка Амікейла Гастон: «Те, що вийшло, перевершило всі мої очікування. Українська публіка приголомшлива, жива, відкрита. Чесно, у США таку не завжди зустрінеш. Я переконалася, що у мюзиклу велике майбутнє за межами Америки. Адже це більше, ніж просто співи, танець чи музика. Мюзикли розповідають історії».
Свої історії є також і в українських учасників проекту. Так, танцівниця Євгенія Нємова з Волновахи заради участі в проекті звільнилася з роботи: «Я викладала в Театрі танцю і думала, мені скажуть: йди на проект, отримуй досвід. Замість цього поставили перед вибором – робота або шоу. Я вибрала шоу і не шкодую ані крапельки». Євгенія впевнена, що проект стане для неї новим стартом, і з Нового року життя буде іншим: «Наші прекрасні хореографи Філіп Бараойдан, Еббі Літхарт і Пол Емерсон сказали дуже важливу річ: не має значення, що саме ти танцюєш, важливо, хто ти є. Глядач повинен запам’ятати не хореографію, а тебе. І навіть якщо забула щось на сцені, потрібно показати себе так, щоб усі вирішили: так і задумано».
Ще одна неймовірна історія сталася з Гаррісоном Девисом. Американський акробат одружився з українською танцівницею Лілією Бондаренко й приїхав до неї у Костянтинівку чекати, коли дівчина отримає візу: «Лілі запитала: «Буде кастинг на бродвейське шоу, поїдеш зі мною?» Я, звичайно, погодився, і ми обидва пройшли. Якби мені хтось сказав, що виступатиму в Україні на сцені оперного театру, я б не повірив». Незабаром молодята вирушать до США – там їх чекає контракт на роботу на круїзному лайнері. Але Гаррісон обіцяє стежити за розвитком жанру мюзиклу в Україні: «Мюзикли – американське явище, але чому б Україні не займатися цим? У вас гарні опера й балет – дуже легко працюватиметься у цьому жанрі. Можна винайти унікальний стиль. Наприклад, зробити мюзикл за мультфільмом «Їжачок у тумані». Чому б ні? Чудовий мультик. Просто берете хороші історії та робите з них мюзикл».
У Харкові, Дніпрі й Краматорську відбулися безкоштовні майстер-класи «Сучасний американський танець і вокал у стилі Бродвею», які відвідало 245 осіб.
Проект став чудовим подарунком українцям на 25-річчя україно-американських відносин, упевнений аташе з питань культури Посольства США в Україні Шон Охара. А окремим сюрпризом стало виконання «Щедрика», котрого в США знають як різдвяний гімн «Carol of the Bells». Твір належить українському композитору Миколі Леонтовичу, але в Америці він став невід’ємною частиною Різдва: «Коли в серпні ми задумували цей проект, писали в анонсах, що буде шоу, то не припускали, що воно стане таким масштабним. Вийшло щось неймовірне – зі світлом, звуком, яскравими номерами, харизматичними виконавцями. Коли українці й американці працюють разом, чекайте на щось неймовірне».
Представниця організаторів проекту в Україні, керуюча партнерка PR-аґенції «Bagels & Letters» Тетяна Ландесман упевнена, що успіхом шоу зобов’язане щирим бажанням десятків людей зробити щось незабутнє: «Для всіх учасників з українського боку це був перший “бродвейський” досвід. Тому ми вважали особливо важливими легкість у спілкуванні та готовність шукати рішення з боку Посольства США в Україні. А ще у нас була команда організаторів, готова викластися по-максимуму, і неймовірно гостинний, працьовитий і досвідчений колектив ХНАТОБ імені Миколи Лисенка, готовий до експериментів».
Тетяна Ландесман підкреслює, що в команді організаторів – люди з унікальним досвідом, який знадобився для реалізації проекту. «У нас були завдання, із якими не стикалися раніше, але до яких, як виявилося, були готові. З нами була Ксенія Левадна, чия музична освіта виявилася дуже доречною у роботі з партитурами. Режисерка масових заходів Тетяна Реуцька використовувала університетський багаж на “повну котушку”, оточивши увагою і турботою кожного з учасників. Вікторія Бокій застосувала багаторічний досвід організації концертів і масових видовищ, щоби проект відбувся у Харкові, Дніпрі, Краматорську. І те, що сьогодні учасники й глядачі щасливі – результат злагодженої роботи артистів, дипломатів, організаторів. Ми хотіли зробити шоу і ми його зробили».
За матеріалами пост-релізу