
7 квітня у Львівському органному залі відбудеться прем’єра гра[н]д-опери «Мистецтво війни» від формації NOVA OPERA та композитора Сергія Вілки
Це – історія про нелегкий шлях до перемоги. Народ, який століттями готувався до ключової битви за право бути, – буде!
Оперу створено за мотивами класичного давньокитайського трактату і безпосередніх рефлексій над тим, що відбувається в даний момент у цій країні. За словами автора лібрето Мирослава Лаюка, «класичний військовий трактат Сунь-Цзи пропонує діяти, рекомендує не давати ворогу заскочити нас у стані отетеріння. Ворогу вигідне заціпеніння жертви. І справді, після побаченого в Маріуполі, Харкові, Бучі стискає горло й блокуються будь-які рефлексії».
«У цьому проєкті ми шукаємо голос музики, театру, мистецтва в жорстких реаліях нашого дня, – каже режисер Богдан Поліщук. – Ми рефлексуємо на зміни нашої реальності, які принесла війна. Мистецтво й культура залишаються важливим полем протистояння. Адже ми маємо сьогодні відстоювати свою ідентичність, заявляти світу про самобутність нашої культури, утверджувати суб’єктність України на міжнародній мапі. Мистецтво – така ж зброя, як і кулемет. І, на мою думку, українські митці мають мобілізуватися задля боротьби за незалежність на своєму, культурному фронті».
Інструментальний склад виконавців у постановці включає струнні, перкусію, флейту, кларнет, фортепіано та орган. Традиційним для формації NOVA OPERA є використання імпровізації і розширених технік звуковидобування: від академічного, народного й джазового вокалу до горлового співу. Це дозволяє досягти максимального ефекту на межі можливостей людського голосу.
Сопрано формації NOVA OPERA Анна Кірш зазначає, що у «Мистецтві війни» її голос звучить у нижньому регістрі. «Завдяки такому прийому, – продовжує співачка, – тембр набуває темних фарб. Немає радості, у нас вкрали життя! Щоб голос зазвучав дзвінко, потрібна радість перемоги! Віримо у неї, вдячні нашим захисникам і захисницям за можливість творити і житии».
Отже, творці вистави. Композитор – Сергій Вілка. Режисер – Богдан Поліщук. Лібрето – Мирослав Лаюк. Виконавці: Анна Кірш (сопрано), Андрій Кошман (баритон), Руслан Кірш (баритон), Олексій Фіщук (бас-баритон), Павло Москаленко (тенор), Сергій Вілка (флейта), Андрій Надольський (перкусія), Дмитро Пашинський (кларнет), Віктор Рекало (віолончель).
Партнер проєкту – Львівський органний зал.
Довідка
Від 2014 року формація NOVA OPERA, заснована режисером Владом Троїцьким, представила понад десять сучасних українських опер. Першою була імпровізована опера «Коріолан», що задала напрям наступних творчих пошуків. Спільно з композиторами Романом Григорівим та Іллею Разумейком були створені опери «IYOV», «BABYLON», «ARK», «Wozzeck», «НепрОсті», «AEROPHONIA», «GAZ», «Чорнобильдорф». У співпраці з композиторами Сергієм Вілкою, Яною Шлябанською та Андрієм Мерхелем були реалізовані «Про що мовчить Заратустра» та «LE».
Упродовж останніх сезонів сучасні українські проєкти, реалізовані формацією NOVA OPERA, демонструвалися на таких європейських та американських майданчиках, як Віденська філармонія, Македонський театр опери та балету, театр Шекспіра у Гданську, Львівська національна опера імені Соломії Крушельницької, Національна опера України імені Тараса Шевченка, Одеська національна опера, Зал Корто у Парижі, театри La Mama та HERE в Нью-Йорку на фестивалі сучасної опери PROTOTYPE, у Нідерландах у Rotterdamse Schouwburg та новому театрі Luxor на фестивалі Operadagen Rotterdam.
Сергій Вілка закінчив Національну музичну академію України імені Петра Чайковського (клас композиції Євгена Станковича). Мультиінструменталіст, співзасновник ансамблю сучасної музики Sed Contra Ensemble. Головний диригент оркестру Житомирського академічного музично-драматичного театру імені Івана Кочерги. У творчому доробку – понад 50 творів, створених у жанрах оперної, симфонічної, камерно-інструментальної, камерно-вокальної та електронної музики. Серед них – камерна опера «(In)side» для шести голосів, камерного оркестру та електроніки, створена впродовж Першої української музично-театральної резиденції Схід ОПЕРА (2020). У складі формації NOVA OPERA став співавтором PhD-опери «Про що мовчить Заратустра» за Ніцше, re:post-опери «LE» за текстами Лесі Українки (2021).
За інформацією пресрелізу