Нещодавно у Національному заповіднику «Софія Київська» відбулася знакова подія: концерт-презентація електронного видання «Ганна Гаврилець. Хорові твори»
Цю акцію було приурочено до дня народження мисткині, якої, на жаль, уже два роки нема з нами. Важливу справу довидавничої підготовки й виходу в світ масштабного хорового доробку видатної української композиторки зініціював і втілив у життя знаний хормейстер Микола Гобдич. До неї долучився відомий український культурний центр «Дом Майстер Клас», котрий надав менеджерську та спонсорську підтримку проєкту.
Слід одразу відзначити, що випуск такої збірки в електронному вигляді здійснюється вперше і зараз дуже на часі. Не секрет, що сучасне суспільство проводить багато часу в соцмережах. Саме електронним книгам і нотам належить майбутнє. Зручність у користуванні, можливість за потреби поповнити добірку новими творами – це все функціональні переваги цифрової реальності. Подібні видання матимуть попит у хормейстерів, поціновувачів музичного мистецтва.
Електронна книга – крок вперед у публікуванні відомої серії «Бібліотека хору “Київ”», у рамках якої вже вийшло понад 12-ти значущих зібрань творів українських композиторів.
У вступному слові на початку презентації Микола Гобдич підкреслив, що в наш час нові ритми життя потребують електронної нотної продукції. Він упевнений, що така книга житиме, оскільки зорієнтована на цільову аудиторію. Спрямованість редактора-упорядника на здійснення грандіозного плану проєкту викликала щире захоплення в присутніх!
Ідея незвичайної збірки виникла в Миколи Гобдича після смерті Ганни Гаврилець, яку він тяжко пережив. Два роки тривала кропітка і важка архівна робота зі збирання, редагування, нотного набору партитур, написання літературних розділів. Дуже допомагали з сімейним архівом професор НМАУ, чоловік Ганни Дмитро Гаврилець, син Юрій, сестра – знана композиторка Богдана Фроляк.
Ноти набирав професіональний фахівець Роман Рудницький. Авторка текстової частини – відома музикознавиця Анна Луніна. Літературна редакція – Ольги Голинської. Кожен із названих, можна сказати, «співавторів» цього безцінного видання доклав максимум інтелектуальних і духовних сил, щоби збірка набула справжньої науково-художньої вагомості.
Редактор-упорядник включив до видання 77 творів Ганни Гаврилець – від першого студентського хорового опусу 1980 року «Скриня» до останнього «Post Дударик» 2021-го. Тобто йому вдалося представити весь творчий шлях композиторки. Він розділив хоровий творчий доробок на такі розділи: 1. «Духовна музика» (19 творів); 2. «Різдвяні пісні» (22); 3. «Народні пісні» (22); 4. «Музика поезій» (12); 5. «Ораторії» (2).
В основу другої частини збірки ліг історико-теоретичний аналіз, який блискуче, з глибиною наукового пошуку зробила авторка кількох монографій і численних статей Анна Луніна. Ця велика розвідка – фактично книга – називається «Життєпис і хорова творчість Ганни Гаврилець». У ній музикознавиця дуже слушно виділила такі глави: 1. «Хорове мистецтво Ганни Гаврилець у проєкції життя і творчості»; 2. «Псалми і молитви – духовні виміри творчості Ганни Гаврилець»; 3. «Різдвяно-новорічна феєрія колядок і щедрівок Ганни Гаврилець»; 4. «Міфопоетика сюжетів, образів і жанрів “народних пісень” Ганни Гаврилець»; 5. «Музика – поезія: екзистенція смислів і синергія синтезу в “Музиці поезій” Ганни Гаврилець»; 6. «Сакралізовані фолк-дійства на мапі хорової спадщини Ганни Гаврилець».
Вражає глибина дослідження в кожному розділі. Саме тут ми можемо відзначити фахову редакторську роботу Ольги Голинської.
Ці дві складові збірника – нотна й текстова дають цілісну картину творчості Ганни Гаврилець, становлять своєрідний «музичний диптих», вони – ніби «два в одному» (вислів Анни Луніної). Читач або виконавець хорового твору зможе про той чи інший твір дізнатися у текстовій частині.
Мене, як рецензента, дуже привабили фрагменти, де Анна Луніна детально простежила родовід композиторки, особливості її навчання. Перед нами склався творчий портрет сучасниці, з її талантом, життєвими труднощами, сильною волею, життєлюбністю. Він не заглянсований, на ньому – жива людина, вельми обдарована, з власною позицією у житті й творчості.
Хотілося б мати окрему книгу Анни Луніної про всю творчість Ганни Гаврилець. Це – моє побажання. У цьому ж унікальному виданні текстову частину написано на високохудожньому рівні з не менш фаховим музикознавчим контентом.
Повернімося до нотної частини, яку редагував та упорядковував Микола Гобдич. Працюючи з Ганною Гаврилець з 2001 року, диригент співав її твори як в Україні, так і за кордоном. Саме він свого часу запропонував Ганні взяти участь у «Золотоверхому Києві» – хоровому фестивалі, який багато років поспіль успішно проводив. Композиторка тоді не тільки отримала високі нагороди, а почала писати нові хорові твори, що стали популярними серед виконавців.
Двадцятирічна співпраця видатних музикантів давала плоди. Ганна завжди прислухалась до думок хормейстера і навіть дозволяла втручатися у свій нотний текст. Так з’явилися, наприклад, «Хорал», який раніше був твором для оркестру, та «Оранта» на вірш Софії Майданської, що була частиною «Ввійди і ти у цей Собор» музично-сценічного дійства «Золотий камінь посіємо».
Анна Луніна правильно відзначила «делікатну редакторську роботу» Миколи Гобдича. Я би додала, що вона лише посилює особливості хорового «оркестрування» Ганни Гаврилець. Нотна частина збірника – це натхненна, кропітка праця Миколи Гобдича, який дав їм нове життя.
Особливо це помітно у виконанні програми «Псалми і молитви», яка пролунала на презентації. Я вже писала минулоріч після її прем’єри: вона звучала, немов молитва-спомин про видатну майстриню хорового письма. Ганна завжди стверджувала, що писати псалом інколи важче, ніж симфонію, бо тут кожен звук – знак духовного стану. Такий блискучий концерт завершив презентацію електронного супервидання «Ганна Гаврилець. Хорові твори»!
Приємною подією було вручення Дмитром Гаврильцем щорічної Премії імені Ганни Гаврилець студентові композиторського факультету Національної музичної академії України Данилу Гетьману. Аудиторія сприйняла це, неначе своєрідне утвердження того, що ім’я і музика Ганни Гаврилець житимуть у майбутньому, вічності.
У суворий час війни України проти рашистів, такі події, як презентація фоліанту «Ганна Гаврилець. Хорові твори», особливо важливі. Це – свідчення незламності наших митців і своєрідний пам’ятник незабутній Ганні Олексіївні.
Унікальне електронне видання на тлі паперових зразків у сфері нотної і книжкової продукції – сьогодні є проривом. Усі присутні на концерті-презентації вітали Миколу Гобдича та його справжніх однодумців із величезним успіхом на ниві української культури, її утвердження в світі.
Галина СТЕПАНЧЕНКО