chornobyldorf-USA1

Американське видання The New York Times назвало українську оперу композиторів Романа Григоріва та Іллі Разумейка Chornobyldorf абстракцією в дикому та сюрреалістичному вигляді

Американська прем’єра відбулась у Нью-Йорку на PROTOTYPE Festival, що проходив цьогоріч у січні. Глядачі відвідали 8 вистав у театрі LA MAMA. Оперу оцінили театральні критики й журналісти.

«Chornobyldorf – абстракція в дикому та сюрреалістичному вигляді. Опера рішуче прибула з України як своєрідне ностальгічне нагадування про гучні, безладні, сповнені наготи, часто серйозні самі до себе шоу, які колись уже відбувались у Нью-Йорку», – відмітив музичний критик Закарі Вулф у матеріалі для The New York Times.

За сюжетом, нащадки людства, що вижили після серії катастроф, опиняються у постсуспільстві. Це світ після смерті капіталізму, опери та філософії. Мандруючи поміж руїнами атомних станцій, закинутих церков, театрів і галерей, вони намагаються відтворити втрачену цивілізацію за допомогою археологічних перформансів-ритуалів.

«Chornobyldorf – дивовижний оперний твір, іноді монументально гучний і нічим не схожий на все, що ви коли-небудь чули раніше. Композитори розумно змішують наявні музичні стилі, щоб створити щось нове. Це не опера, яка спирається на свою концепцію та амбіції. Григорів і Разумейко демонструють високу майстерність і бездоганне виконання, залишаючи глядачів приголомшеними», – зазначає у своєму відгуку для видання Theatermania Закарі Стюарт.

Опера увійшла до шістки найкращих опер і музично-театральних вистав за версією всесвітньої мережі Music Theatre Now. Британська газета The Times назвала її «сучасним українським шедевром, який варто побачити кожному». З нею погоджується американський музичний критик Гарі Рольник у рецензії на ConcertoNet.

«Chornobyldorf повинен бути побачений, щоб його відчути. Людей запрошують, ні – змушують заглибитися в досвід, схожий на опійне марення двогодинної грецької трагедії», – пише Рольник.

Музичний критик Джон Собел назвав Chornobyldorf шедевром на blogcritics.org: «Chornobyldorf – це шедевр експериментальної опери. Технологічне і художнє диво. Після вистави залишається враження від шаленого таланту й енергії, які ви щойно спостерігали. Це дійсно – неповторний досвід» .

Видання Observer наголосило на загальній атмосфері апокаліпсиса, яке викликає дійство на сцені. «Дві години блискучого оголеного божевілля, що розриває барабанні перетинки без антракту, перенесуть вас до приреченого кінця людства. Найдикіша і найголіша опера, яку я коли-небудь бачила», – написала журналістка Енні Левін.

Після повернення з американських гастролей композитори Роман Григорів та Ілля Разумейко працюватимуть над новою оперою GAIA-24. Її прем’єра відбудеться 10 травня у Києві. А 16 травня опера відкриє провідний європейський O.Festival.

Отримано від Катерини ЛУК’ЯШКО

Фото Валерії Ландар, Jörg Baumann, Steve Pisano