afisha-nov

7 серпня Національний ансамбль солістів «Київська камерата» відкриває сезон концертом у Національній філармонії України

Тож, забігаючи наперед, одразу запрошуємо на «камератівську» імпрезу. Але з чим на цьому концерті оркестр пропонує познайомитися слухачам?

«Камерата» від перших днів існування відома як активний і, головне, багаторічний пропагандист української музики, першовідкривач багатьох імен українських композиторів, чимало з яких уже стали поважними метрами, та й таких, котрі зараз належать за віковим станом до когорти зрілих і молодих. Одним словом, сама назва «Камерата» у свідомості шанувальників мистецтва асоціюється з українською музикою.

Але 7 серпня «Камерата» розпочне черговий концертно-сезонний марафон програмою «Березовський. Моцарт. Мендельсон». На перший погляд – нічого особливого, хрестоматійна добротна класика. Гарна, «вічна» музика, що розслаблює психіку, насолоджує слух і просто подобається без усіляких коментарів, заумних підтекстів і надтекстів.

Утім запропонована програма цікава не лише музичним контентом. Вона продумана за змістом, інтригує єдністю трьох імен геніїв. Два представника епохи класицизму – Вольфганг Амадей Моцарт і Максим Березовський плюс романтик Фелікс Мендельсон. Чому така триєдність?

«Під знаком Моцарта»… Це – «символічний шифр» концерту. І не тільки тому, що в ньому прозвучить променистий твір Моцарта із низки шедевральних, – Концерт для флейти, арфи та струнного оркестру. У ньому фігурують ще два «моцартіанця».

«Український Моцарт» – так називають Березовського за талант, бездоганну майстерність і досконалу красу музики. «Моцарт дев’ятнадцятого століття» – цю влучну характеристику подарував Феліксу Мендельсону його колега по перу, ще один славнозвісний представник епохи Романтизму Роберт Шуман. І був абсолютно правий, адже музика Мендельсона така ж досконала й розкішна у своїй виразній красі мелодій та гармоній, як і творіння його геніального попередника.

«Моцартівська брендовість» концерту не обмежується епітетами про моцартіанство двох колег Вольфганга Амадея. Є подібності та паралелі у життєвих і творчих долях трьох героїв імпрези. Усі – не перелічиш. Ось деякі.

Кожен прожив досить коротке життя – не досяг сорокаріччя. Вони яскраво зблиснули на небосхилі європейського мистецтва. Були ранніми геніями-вундеркіндами. Імена Моцарта й Березовського назавжди вписані в історію Болонської філармонічної академії у званні її почесних іноземних членів. Цих двох також зближує смерть. Не ясно, що її спричинило – їхній відхід із життя овіяний загадковістю. Місце поховання – ще один знак питання, який назавжди залишився в долі обох.

Що ж до музики геніальної трійці, то всі – розкішні мелодисти з відмінним смаком і стилем, лірики з багатою гамою емоцій і почуттів, психологи людської душі. І всі троє практично відразу відбулися в мистецтві, без так званого підготовчого творчого розгойдування.

Слухачі у цьому легко переконаються. Концерт для скрипки та струнних ре мінор і Десяту симфонію для струнних Мендельсон написав – увага! – у 13 років. Бездоганний у всіх сенсах Концерт для флейти, арфи та струнних Моцарт створив у 22! Це воістину «райська», та сама музика «небесних сфер», яку багато композиторів мріють відтворити, доторкнувшись таким чином до гармонії Вищих Сфер. Але то виходить тільки в одиниць. У Моцарта, якому підвладно було все, – вийшло! Та й Симфонія № 2, соль мажор Березовського, враховуючи ранню смерть автора, а її окреслюють приблизно у 31 рік, – теж твір не старої людини.

Слухачам надається унікальна можливість в одному концерті познайомитись із творчістю трьох геніїв, із їхньою музикою, зрілою не за роками, а рівнем обдаровання. І відповісти собі на деякі запитання: чи дійсно всі вони були ранніми геніями? чи справді їхня музика така цікава й красива, як про неї пишуть і розповідають? Істину слід шукати в процесі живого контакту з музикою безпосередньо на концерті. Тож, чекаймо на вас. Приходьте і самі винесіть власний вердикт…

P.S. Стежте за пресою і найближчим часом вам після такої стислої, тезової промоції-інтриги буде запропоновано не менш інтригуючу статтю-роздум із приводу цього концерту. В її об’єктиві будуть наші три герої. Тож трохи пізніше ще поміркуємо над темою містичної перехресності доль трьох геніїв нашого концерту…

Анна ЛУНІНА