Олексій Рябов

1
Share Button

Відзначаємо 115-річний ювілей засновника сучасної української оперети композитора Олексія Рябова.

Олексій Рябов приніс славу Київському театру оперети, очоливши його як диригент і музичний керівник. Тоді на сцені з’явились і спалахнули чарівними барвами його музичні комедії. То було народження сучасної класичної української оперети.

А починав свій творчий шлях Олексій Рябов у мюзик-холі театру Леся Курбаса «Березіль». Він проявив себе тут найуспішніше, з головою пірнувши у творчі пошуки. І вже незабаром постали твори, в яких послідовно утверджувалися і розвивалися художні принципи сучасної оперети: «Зірка екрану», «Вихор», «Сухий закон», «Оксана», «Три чверті людини». А починаючи з тріумфальної прем’єри «Коломбіни» призвіще молодого композитора не сходило з афіш Харкова, Москви, Ленінграда, багатьох міст колишнього СРСР.

Понад тридцять років Олексій Пантелеймонович самовіддано служив мистецтву оперети, переборюючи численні труднощі, постійну критику з боку компартійних чиновників, які вважали оперету чужою радянському способу життя. Але чарівна музика композитора брала гору над ідеологічними вказівками, щоразу завойовуючи серця мільйонів глядачів. Так 1939 року народилася нова українська оперета «Сорочинський ярмарок», а за нею – «Майська ніч» і, нарешті, – «Весілля в Малинівці».

Об’єднавши усіх своїм рідкісним талантом диригента, педагога і висококласного музиканта, він виховав у київському театрі по-справжньому універсальних опереткових акторів. У співпраці з драматургом Леонідом Юхвідом і колективом народжуються нові спектаклі, зігріті народнопісенними інтонаціями, задушевною мелодикою, українським колоритом і гумором: «Шумить Дніпро», «Коли помиляються двоє», «Блакитна фортеця», «Шельменко-денщик», «Закохана витівниця», «Пошились у дурні», «Чудесний край», «Червона калина»…

У репертуарі Київського національного театру оперети нині переважають західноєвропейські, американські твори. Успішна нещодавня прем’єра «Сорочинського ярмарка», яку подарував меломанам художній керівник театру Богдан Струтинський, засвідчила, що глядач хоче бачити на сцені українські оперети. Та чи стане це переломом у репертуарі театру, чи повернеться він обличчям до національної тематики загалом і до творів Олексія Рябова зокрема?

Максим Рильський називав Олексія Рябова творцем музики, в якій розкривається сонячна душа і незборима сила українців. Яскрава музика безсмертна, вона може й надалі хвилювати, чарувати, а лібрето завжди можна вдосконалити, – це допоможе відродити надзвичайно успішні в минулому твори.

Автор: Валентин МАКОГОН

Share Button