tetyana-khomenko

Стихає гомін публіки і настає урочиста мить! На сцені з’являється красуня з балалайкою в руках. Промайне година, друга, впродовж яких слухач перенесеться у новий вимір світу чарівних звуків. І майже ніхто не знає, що міцні струни інструмента не шкодують вправних пальців, які часто пом’якшують металеву тятиву своєю гарячою кров’ю…

До речі, в діалектах української і білоруської мов орфоепія слова «блат» подібна до англійської blood (кров). Це слово передає характер гри на балалайці.

Українською перша згадка про музичний інструмент міститься у рукописах ХVIII століття, де є відомості про «татарина, який грав у балалайку». Спільні українські лексеми «балакати» та «байка» не лише співзвучні з назвою давнього слов’янського народного музичного інструмента сімейства хордофонів, але й тлумачать особливості його музичної виразності. Загалом морфема «бала» – тюркського походження і використовується на позначення «дитини». Звичайно народний геній додав до цього сингармонізм голосних звуків, викристалізувавши назву неповторного музичного інструмента «балалайка».

Володимир Мудрик

Мене, як прихильника таланту балалаєчниці, часто охоплює радість від шляхетності, глибини душі та віртуозної гри Тетяни Хоменко. Кожного, хто хоча б раз почув її виступ, захоплення наповнюватиме по вінця.

У великому репертуарі пані Тетяни – твори різних стилів, жанрів та епох. Особливо вражає унікальний проект виконавиці «Подорож у фолк, класику і джаз. Всі грані балалайки», який з успіхом проходить не лише у Києві, де народилася й мешкає наша героїня, а й в інших містах України. Більше того, він презентує Україну на міжнародній арені як європейську державу з унікальною історією та культурою.

Для мене, як завідувача Меморіального музею-квартири Віктора Косенка, творчість Тетяни Хоменко безцінна ще й тому, що видатний композитор, неперевершений лірик Віктор Косенко під час навчання у Варшавському суворовському кадетському корпусі на початку ХХ століття був учасником ансамблю балалаєчників і робив для цього колективу перекладення українських народних танців, пісень і зразків світової класики.

У дитинстві Тетяна займалася в ансамблі народних танців, а паралельно – у київській музичній школі № 14 імені Дмитра Кабалевського у педагога по класу балалайки Олександра Вініченка. Як розповідає пані Тетяна, її батьки дізналися про відповідальний крок доньки лише після телефонного дзвінка з музичної школи. Так навесні 1994 року Тетяна самостійно обрала майбутній фах.

Уже на другому році навчання Тетяна отримала першу премію на міському конкурсі виконавців на народних інструментах. Головою журі тоді був один із найповажніших українських музикантів Анатолій Григоренко – завідувач відділу народних інструментів Київського державного вищого музичного училища (нині Київський інститут музики) імені Рейнгольда Глієра, який наголосив на високій виконавській майстерності зовсім юної дівчинки. Відтоді юна балалаєчниця брала участь у міських фестивалях, щорічних концертах дитячої філармонії, виступала на радіо. Через велике навантаження невдовзі постало болюче питання вибору між заняттями танцями й балалайкою. У той самий час Тетяна Хоменко стає студенткою народного відділу Київського музучилища.
Упродовж 2000–2004 років тривало напружене навчання у класі викладача Олени Муржі. Наполеглива праця принесли Тетяні Хоменко серйозні успіхи: вона стала лауреатом низки національних конкурсів і відвідала міжнародні фестивалі у складі оркестрів народних інструментів.

Тетяна була активною, ініціативною студенткою і у роки навчання стала володарем стипендії для талановитої молоді від Київського міського голови. Вона закінчила училище з відзнакою і одну з найкращих своїх сольних концертних програм, яка нещодавно прозвучала для київських слухачів, присвятила 150-річчю цього навчального закладу.

За час професійного становлення Тетяна Хоменко сформувалась як блискуча, віртуозна солістка й прекрасний ансамбліст. Так, з 2000 до 2005 року виконавиця була учасницею і солісткою Народного оркестру народних інструментів Міжнародного центру культури та мистецтв під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Вікторії Васильєвої.

2004 року Тетяна вступила до Національної музичної академії України імені Петра Чайковського у клас заслуженого артиста України Юрія Алексика. Роки навчання у стінах славетного вишу були найпотужнішою кузнею виконавської майстерності балалаєчниці. Виняткова обдарованість, надзвичайна працездатність і дисциплінованість сприяли її різнобічній діяльності, яка потребувала багато сил і часу. Так, пані Тетяна була солісткою оркестру народних інструментів під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Анатолія Дубини. У 2005 році колектив став переможцем на Міжнародному фестивалі фольклорної музики у Тегерані, (Іран).

Тетяна Хоменко поєднує виконавську, педагогічну і науково-методичну роботу. З 2001 до 2004 року працювала викладачем ДМШ № 3 імені Віктора Косенка. У 2004–2015 працювала концертмейстером в Оркестрі народних інструментів КІМ імені Рейнгольда Глієра під керівництвом Ігоря Савкова, а паралельно впродовж 2012–2015 років – там само методистом підготовчого відділення та відділу міжнародних зв’язків. А ще 2012-го підготувала й успішно захистила наукову роботу на тему «Проблема стресу та шляхи його подолання у музично-виконавській діяльності балалаєчників». Цінність розвідки полягає у тому, що авторка проаналізувала і теоретично обґрунтувала поряд з іншими й власний практичний досвід.

Тетяна Хоменко ніколи не зупиняється на досягнутому. Так, 2008 року, не полишаючи творчої сфери, вона здобула другу вищу освіту за фахом «менеджер-економіст» у Державній (нині – Національна) академії керівних кадрів культури і мистецтв України. А у червні 2011-го виконавиця стала лауреатом І премії Міжнародного конкурсу-фестивалю народної музики «Самородки» у Севастополі.

2013 року ініціювала створення інструментального квартету BRAVO Band, який тоді ж отримав звання лауреата міжнародного конкурсу. За роки існування колектив не раз брав участь у музичних і культурно-просвітницьких заходах місцевого й державного рівня.

Вражають масштаб і результативність діяльності Тетяни Хоменко у міжнародному культурному просторі. Так, із 2014 року вона – член Асоціації балалаєчників і домристів Америки, а також є постійним учасником конвенцій Асоціації у США: липень 2014, м. Каламазу, штат Мічіган; липень 2015, м. Акрон, штат Огайо; липень 2016, м. Блумінгтон, штат Індіана; липень 2018, м. Філадельфія, штат Пенсильванія.

Варто згадати кілька національних і міжнародних проектів пані Тетяни. Із 2016 року мисткиня працює у тандемі з лауреатом всеукраїнських і міжнародних конкурсів, випускником НМАУ імені Петра Чайковського Віталієм Лиманом (фортепіано). Дует «Balalaika and Piano duo» дав серію концертів в Україні.

У 2017 році Тетяна Хоменко започаткувала вже згадану серію лекцій і концертів «Подорож у фолк, класику та джаз. Всі грані балалайки» у тандемі з лауреатом національних і міжнародних конкурсів, доцентом НМАУ, заслуженим діячем естрадного мистецтва України Іриною Шестеренко (фортепіано). Загалом їхня творча співпраця триває з 2004 року.

Важливою сторінкою у біографії виконавиці є членство у Національній всеукраїнській музичній спілці (з 2017 року) та Асоціації діячів естрадного мистецтва України. А 2018 року вона отримала звання заслуженого артиста естрадного мистецтва України.

Упродовж 2018 року пані Хоменко продовжувала серію концертів і лекцій «Подорож у фолк, класику та джаз. Всі грані балалайки» у новому складі «Balalaika and Piano duo» з лауреатом міжнародних конкурсів, кандидатом мистецтвознавства, педагогом-методистом КССМШ імені Миколи Лисенка, старшим викладачем НМАУ імені Петра Чайковського Ігорем Рябовим. Унікальність цього дуету полягає у поєднанні різних музичних стилів, напрямків та епох: від Бароко до сьогодення. Репертуар ансамблю становлять твори українських і зарубіжних композиторів. Проте основною «фішкою» тандему є виконання джазових опусів.

Творча і просвітницька діяльність унікальної української балалаєчниці Тетяни Хоменко, її талант і харизма особливо приваблюють слухачів як у рідній державі, так і за кордоном. У чарівних руках мисткині Україна звучить на весь світ яскравими, самобутніми переливами!

Володимир МУДРИК