Віталій Кирейко: віншування славетного композитора

2
Share Button

23 грудня 2015 року культурно-мистецька громадськість Києва відзначила 89 річницю від дня народження видатного українського композитора, лауреата премій імені Миколи Лисенка та Івана Нечуя-Левицького, народного артиста України Віталія Дмитровича Кирейка

За словами Олексія Губка, психологічний феномен цього «останнього романтика українського мелосу» полягає «не тільки у класичній досконалості творів, а й у чарівності та масштабності особистості, у винятковій інтелігентності й інтелектуальності, непідробній делікатності й душевній цнотливості, щирій доброзичливості, котрі у гармонійній сув’язі і витворюють ту магічну містерію душевного шарму людини, яка одразу полонить вас і довіку скоряє ваші серця» (цит. за: Губко О.Т. Останній романтик українського мелосу. Творець чарівних мелодій: Розповіді про видатного композитора сучасності Віталія Кирейка / Упор. І. Лобовик. – К., 2002. – С. 61).

На думку доктора мистецтвознавства Марії Загайкевич, Віталій Кирейко «зумів збагатити надбання національної композиторської школи, покликаної увійти в європейську культуру зі своїм власним, самобутнім і неповторним голосом» (цит. за: Загайкевич М. Митець і доба // Культура і життя. – 1997. – 5 лютого).

З Іриною Шестеренко
З Іриною Шестеренко

За словами кандидата мистецтвознавства Ірини Шестеренко, «В. Кирейко беззмінно залишається митцем романтичного світобачення. Його світогляд визначає не тільки особисту лінію творчої поведінки, а й високі духовні та морально-естетичні принципи. Відчуваючи весь драматизм сучасної епохи, композитор щиро вірить у перемогу добра, чистоти, надії й любові» (цит. за: Шестеренко І.В. Творчість Віталія Кирейка в аспекті біографічних досліджень /Автореферат дис. канд. мистецтвознавства. – Львів, 2009. – С. 15).

Творчий доробок митця, що увійшов до скарбниці української музичної класики, налічує сьогодні понад 290 опусів (найбільше серед усіх сучасних композиторів). Він яскраво відображує пережите автором, охоплює практично усі існуючі музичні жанри (крім оперети) й форми. Це 5 опер, 4 балети, 10 симфоній, симфонічні поеми, фантазії, 4 квартети, 2 тріо, квінтет, концерти для скрипки, віолончелі та подвійний з оркестром, Симфонічні варіації, Поема й Фантазія для фортепіано з оркестром, величезна фортепіанна спадщина, серед якої 12 фортепіанних сонат, цикли варіацій і п’єс, твори для скрипки, віолончелі, альта, всіх оркестрових і народних інструментів, а також 2 кантати, ораторія і понад 100 романсів і хорових творів.

kyreyko-star

Завдяки відомій київській піаністці, заслуженому діячу естрадного мистецтва України, доценту Національної музичної академії України імені Петра Чайковського Ірині Шестеренко, саме до дня народження Віталія Кирейка (23 грудня) у залі Національної спілки композиторів відбувся його творчий вечір. Мисткиня не просто досліджує різножанрову творчість Віталія Кирейка, а й виконує велику кількість його фортепіанних творів (8 із них автор присвятив саме їй).

Організовуючи творчі вечори Віталія Дмитровича впродовж останніх десяти років, Ірина Шестеренко акомпанує іншим виконавцям – солістам-вокалістам та інструменталістам. Цьогоріч у концерті під її супроводом вишукано прозвучали романси та арії з опер Віталія Кирейка у виконанні заслуженої артистки України Інни Андріяш (сопрано), лауреатів міжнародних конкурсів Валерії Туліс (сопрано), Ольги Дорощук (мецо-сопрано) та Леоніда Гука (тенор). На жаль, ми не почули спів народної артистки України Ірини Даць та заслуженої артистки України Валентини Антонюк, яка брала участь у концертах Віталія Кирейка усіх попередніх років, а також досліджувала на науковому рівні вокальні твори композитора й оперу «Лісова пісня».

З учасниками концерту
З учасниками концерту

Серед інструменталістів з Іриною Шестеренко виступили лауреати міжнародних конкурсів Галина Тимах (флейта) й Артем Дзегановський (скрипка). Трепетно ніжно прозвучали «Новелета» для флейти і фортепіано, присвячена Галині Тимах, і прем’єра «Арієти» для скрипки та фортепіано. Яскравими віртуозними сторінками вечора були інтерпретації першої частини Сонати для скрипки й фортепіано Артема Дзегановського та Ірини Шестеренко, а також «Вальсу-фантазії» і зовсім новітньої (написаної півроку тому) фортепіанної Сонати № 12, присвячених Ірині Шестеренко.

Окрасою творчого вечора стало вишукано тонке виконання «Елегії» Віталія Кирейка для альта та фортепіано Лауреатами міжнародних конкурсів Олександром Лагошею (альт) та Лесею Гришко (фортепіано). Цей твір теж було записано до Фонду Національного радіо України.

А розпочинався концерт яскравим камерно-ансамблевим номером – Фортепіанним тріо Віталія Кирейка. Його донесли до слухачів молоді виконавці – студенти Нацйіональної музичної академії України імені Петра Чайковського класу доцента Лариси Гришко: Юрій Салуха (перша скрипка), Ольга Шевчук (друга скрипка) та асистент-стажист Наталя Тихобразова (фортепіано). Те, що поряд із відомими виконавцями у концерті бере участь і талановита молодь, показує актуальність і невмирущість музики визначного Митця-корифея.

Мені, як ведучому творчого вечора, було надзвичайно приємно відчувати теплий прийом публіки, яка зустрічала бурхливими оплесками високо професійне й глибоко емоційне виконання усіх різножанрових творів композитора.

Після музичного привітання зі словом до присутніх виступила директор Музею Миколи Лисенка Роксана Скорульська. Вона згадала роки свого дитинства й юності, як її мати – балерина й хореограф Наталя Скорульська – працювала разом із композитором над режисерською постановкою балету Віталія Кирейка «Тіні забутих предків» на сцені Київського театру опери і балету імені Тараса Шевченка (1961 р.).

Усі присутні побажали композиторові «Многая літа!», міцного здоров’я і нових творчих злетів. Віталій Дмитрович відчув себе щасливим, повним сил та енергії. Тож чекатимемо нових прем’єр у наступному році!

Володимир МУДРИК

Share Button