Цими вихідними в Одесі відбудуться одразу дві гучні події: прем’єра «Травіати» Джузеппе Верді у постановці Євгена Лавренчука (диригент-постановник – В’ячеслав Чернухо-Воліч) і відкритий міжнародний форум Open to Progress, на який збирається професійна спільнота зі всієї України та Європи, щоб обговорити актуальні можливості та задачі оперного мистецтва
«До нас їде десант оперної еліти світу, – наголошує головний режисер Одеської опери Євген Лавренчук, – критики, керівництво театрів, інтенданти з усієї України, з Риму, Венеції, Гамбурга, Тарту. Це безпрецедентний український шоу-кейс: весь день 9 листопада з дев’ятої ранку до шостої вечора проходитиме конференція, а потім всі йдуть у театр на прем’єру».
Ініціює зустріч головних вітчизняних представників оперної індустрії та європейських експертів, що покликана налагодити плідну комунікацію всередині професійного оперного середовища – Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду. Наскрізною темою обговорень стане питання ключових змін оперного мистецтва останніх років і передбачення тих викликів, які нам готує найближче майбутнє.
Програма форуму складатиметься з трьох панельних дискусій. На першій співзасновниці Open Opera Ukraine Галина Григоренко, Анна Гадецька та Наталя Хмілевська разом із Ніколасом Пейном, директором мережі європейських оперних компаній Opera Europa, поділяться висновками, інсайдами та власними рефлексіями щодо конференції Opera Europa «Побудова мостів», яка відбулася щойно у Страсбурзі та Карлсруе.
До речі, от що написав на своїй сторінці у FB генеральний директор-художній керівник Львівської опери Василь Вовкун, котрий побував на цій конференції: «Приємно відзначити, що від України ми були не самі, а разом з представниками Open Opera Ukraine. Якщо аналізувати загальний дискурс, – у ньому явно прочитується різниця наших проблем. Але ми налаштовані оптимістично… Насамперед, Opera Europa єднає, заставляє і думати, і по-іншому працювати. Основний меседж сьогодення – копродукція. Приємно, що нас упізнають, знають наші останні прем‘єри і просяться до Львова німецькі музичні критики. Дирекції Opera Europa ми запропонували у наступному році Львів для проведення одного із важливих міжнародних івентів. Ми надзвичайно вдячні президенту Opera Europa Ніколасу Пейну і його заступнику Пітеру Шпулеру за таке шанобливе ставлення до нас і за підтримку наших реформ… А в підтексті щемить якесь особисте почуття невдоволення собою, оперним українським нерозвоєм… Технічно ми відстаємо на років п’ятдесят, а художньо мабуть іще більше??? По старому вже не можемо, а по-новому ще не вміємо.., а скоріше – не хочемо… Але обнадіюють останні зрушення в жанрі… І пам‘ятаймо, що без європейського контексту нам не обійтись… Для цього, мабуть, і створено асоціацію Opera Europa…» В одній із панельних дискусій в Одесі разом з Пейном візьме участь і Василь Вовкун.
Ще одна тема форуму – сучасна доля оперного формату. Її обговорюватимуть представники оперних театрів України та європейських театрів-членів мережі Opera Europa. Наостанок представники медіа, наукової спільноти та оперних театрів разом аналізуватимуть можливі стратегії створення комунікаційного простору, який би залучав до опери молоду аудиторію.
Оскільки одне з головних завдань для Open Opera Ukraine полягає в освітній і просвітницькій діяльності, частиною програми форуму в Одесі стане «Лабораторія молодих критиків». За підтримки куратора, доктора мистецтвознавства Юрія Чекана, її учасники опублікують власні критичні огляди про прем’єру «Травіати».
Анна Ставиченко, генеральна продюсерка Фонду Одеської національної опери: «Для нас важливо, щоби форум мав відчутні результати для розвитку оперної індустрії в Україні. Тому ми запросили європейських експертів, які можуть бути дієво корисними і для Open Opera Ukraine, оскільки серед запрошених є фахівці з бароко, і для менеджменту національних українських оперних театрів, який буде присутнім на форумі, і для музикантів, задіяних у постановці “Травіати”. До нас їдуть режисери, кастинг-менеджери, диригенти, театральні продюсери, оперні менеджери. Не менш важливо, що форум і прем’єру “Травіати” відвідають представники топових європейських видань, як суспільно-політичних, так і спеціалізованих музичних журналів: Neue Zürcher Zeitung, Salzburger Nachrichten, Il Tempo, Eleftherotypia, Online Merker, Klassik begeistert, Die Bühne, Amadeus, Classic Voice, Il Giornale della Musica, Il Corriere musicale, L’Opera – International magazine. Чи не вперше постановка національного українського театру опинилася в центрі уваги європейської критики такого рівня і в такому масштабі».
Поряд з українськими учасниками форуму, до Одеси на запрошення Фонду Одеської національної опери приїдуть 15 фахівців оперної галузі з Німеччини, Австрії, Швейцарії, Італії, Греції, Естонії, Франції, Білорусі, Ізраїлю.
Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА
Фото Володимира АНДРЄЄВА
На головному фото – елементи декорацій вистави