genesis

30 вересня у Музеї Ханенків відбудеться прем’єра опери GENESIS від лабораторії сучасної опери Opera Aperta. П’ятигодинна вистава «GENESIS. OPERA of Memory in 13 mise-en-scene» – це нова робота композиторів Романа Григоріва та Іллі Разумейка за продюсування агенції proto produkciia

Роман Григорів, композитор і режисер опери GENESIS, співзасновник лабораторії Opera Aperta:

«Робота над оперою почалась у липні. В основі лібрето – книга Буття та її варіації у різних культурах, а також вічний міф про Орфея, без якого не обходиться жодна опера. Під час перформансу учасники й глядачі вистави перетворюються на “служителів” музею, його мешканців, переходячи зі стану “концерту”, “виконання” у стан проживання.

13 кімнат музею перетворяться на 13 мізансцен політопічного “театру пам’яті”. Блукаючи вітальнями та галереями, глядач зможе створити власну драматургію опери і потрапити в будь-який інший музей або театр світу, сповільнюючи час і деконструюючи історію.

Останні три роки нам дуже щастило з київськими локаціями. Chornobyldorf ми створювали у Мистецькому Арсеналі, Opera Lingua – у Бібліотеці імені Вернадського. У цьому сезоні певну трилогію з попередніми локаціями утворює простір Музею Ханенків. Він розташований поруч із нашою студією на базі Спілки композиторів. Будинок Ханенків ніби сам обрав нас для створення GENESIS.

Кожен сезон певний простір, його архітектура та історія стають для нас розширеною сценографією, місцем, яке надихає на пошук нового оперного формату».

Юлія Ваганова, в. о. директорки Музею Ханенків:

«Музей завжди намагається створювати умови для якомога об’ємнішого сприйняття творів мистецтва. Кілька років у нас діє проєкт “Голоси епох” у партнерстві з ансамблем солістів “Благовість”, а також класичні концерти Євгена Громова, де ми разом проговорюємо епохи через музику.

Ми не знаємо, якою буде наша експозиція після війни, але у цей час потрясіння ми також розуміємо, як багато ми не знаємо й про себе. І зараз ми шукаємо ці ключі пізнання. Співпраця з Opera Aperta є одним із таких ключів.

Оперу створено спеціально для музею саме у цих обставинах. Вона не є доповненням до існуючого. Це кардинально новий, унікальний досвід відкриття і пізнання музею, будинку через іншу практику.

Роман та Ілля разом із митцями раптом підсвічували якісь приховані коди й нову мову, відкриваючи раніше небачені зв’язки. Саме тому театрам варто йти на експеримент, не “фіксувати” глядача в одному положенні, а надати досвід просторового і часового блукання, наприклад, у музеї. Музей обмежений стінами й творами, але не кількістю маршрутів, які породжують нові інтерпретації і сенси».

Чим видатний Музей Ханенків?

Історія музею сягає 1870-х років. Молоде подружжя Богдана і Варвари Ханенків мріяли про власне зібрання творів світового мистецтва. Подорожуючи Європою, вони відвідували аукціони та приватні колекції, поступово поповнюючи сімейну збірку в Києві. За 40 років їм вдалося накопичити цінні зразки.

Та дому-музею судилося пережити чимало тяжких періодів – більшовицьку владу, Другу світову війну, забуття у радянські часи. Лише наприкінці 1990-х розпочалися відновлення та інтенсивний розвиток музею. У відреставрованому будинку Ханенків відкрили оновлені експозиції XIV–XIX століть, продовжилися пошуки втраченої частини колекції, що тривають і до сьогодні.

У музеї Ханенків міститься одна з найкращих в Україні збірок світового мистецтва. Тут і Стародавній Єгипет, Греція та Рим, і унікальні візантійські ікони VI–VII сторіч, і класичні європейські та східні зразки.

Музей демонтував експозицію та убезпечив колекцію мистецтва через повномасштабне вторгнення росії в Україну. Вже у травні команда знайшла новий формат роботи.

Перша екскурсія про історію музею відбулася на вулиці у Всесвітній день музеїв 18 травня. Згодом науковці створили екскурсію порожніми залами «Тіні і стіни», що переносить відвідувача до епохи фундаторів музею завдяки ефекту світла і проєкції.
Влітку відкрився музейний дворик – київський Hortus сonclusus. Це місце спокою і затишку, де приємно провести вихідний день за читанням, малюванням або творчими квестами під розповіді науковців про минуле установи.

У серпні відбулася перша виставка «Солдатики. Вторгнення» у залах азійського мистецтва. Це дало поштовх до переосмислення експозиції. Як Музей може реагувати на сучасні події? Так з’явилася ідея презентації проєктів українських митців, першим із яких став Олег Калашнік.

Про авторів опери і творчу діяльність в умовах війни

Роман Григорів та Ілля Разумейко є засновниками фестивалю PORTO FRANKO та лабораторії сучасної опери Opera Aperta. Також Роман – музичний керівник Національного президентського оркестру України, а Ілля – докторант програми Artistic Research Center Віденського університету музики та перформативних мистецтв. Спільні роботи композиторів – опери Chornobyldorf та IYOV – увійшли в топ світових музично-театральних перформансів Music Theater Now та були представлені на провідних фестивалях сучасної опери в Європі й США.

Попри війну, команда Opera Aperta продовжує працювати в Україні та активно гастролює за кордоном. Уперше навесні цього року артисти презентували Chornobyldorf у Роттердамі й Відні. На черзі – Відень, Вільнюс, Мілан і Хаддерсфілд. У таких поїздках вони вбачають свою дипломатичну місію. І тут є одразу кілька цілей.

Перша мета – показати іноземній публіці сучасний український мистецький продукт. Під час міжнародних подіяй команда постійно бере участь у дискусіях, аби краще знайомити тамтешню спільноту з українським мистецтвом, зокрема, із сучасною оперою. Окрім того, Григорів і Разумейко наголошують на невизнанні російської культури – «культури» країни-терориста й окупанта.

Друга ціль гастролей – просвітницька. Маючи змогу бувати за кордоном у період воєнного стану, артисти опери долучилися до інформаційного фронту. Вони розповідають і показують правдиві факти про злочини росії проти мирного населення України. Світ має розуміти весь масштаб нашої трагедії, і саме митці можуть стати в цьому рупором правди.

Ілля Разумейко, композитор і драматург опери GENESIS, співзасновник лабораторії Opera Aperta:

«Проєктом GENESIS уже зацікавився Роттердамський оперний фестиваль. Організатори запропонували нам презентувати цю роботу наступного року. Також розглядаємо співпрацю з іншими європейськими музеями».

Отже, показ опери GENESIS у Києві – 30 вересня, 1 і 2 жовтня о 14:00 у Музеї Ханенків (вулиця Терещенківська, 15). Обмеження: 18+ (у виставі присутні оголені тіла).

За інформацією пресрелізу