22 травня о 19:00 у Національній філармонії України – «Місячний Пʼєро» Арнольда Шенберґа від музичної керівниці закладу та авторки проєкту, дириґентки Наталії Стець
Емоції на межі, унікальне поєднання інструментів, комедія дель арте, світ галюцинацій та експресії, відгомін німецького кабаре, балансування між концертним твором і театром, скарбниця парадоксів… Усе це про «Місячного Пʼєро» легендарного австрійського композитора, музика якого звучатиме у стінах Національної філармонії.
У вересні виповниться 150 років від дня народження нововіденця. Арнольд Шенберґ, з одного боку, перевернув уявлення про будову та еволюцію музичної форми і музики в цілому, а з іншого – логічно їх розвинув. Міцно спираючись на традицію, Шенберґ був певен, що її продовжити можна не наслідуванням, а творчим осмисленням.
Він ставив питання руба: «Хто вирішив, що ці співзвуччя красиві, а ці різкі? Чи може краса відчуватися однаково всіма людьми? Чи не є наші уявлення про прекрасне просто звичкою?» Відтак у творчості він не уникав найрадикальніших експериментів у царині звукової організації та структури твору. А вони, у свою чергу, викликали нерозуміння й відторгнення у його сучасників. Питання «чому це має бути тільки так?» визначило вектор руху сучасного мистецтва на десятиліття.
«Місячний Пʼєро» – твір, не схожий на все те, що звучало до того. Композитор уникає повторень і шукає власну красу, навіть у мареннях та химерах.
Шенберґ був затятим експресіоністом. Відомі його слова, що «мистецтво – це крик людини, яка переживає на собі долю людства». Тож і «Пʼєро» – це занурення у темні води людського існування. Чи це не про нас сьогоднішніх?!
Перед концертом відбудеться бесіда композитора Олександра Щетинського, співачки Вікторії Вітренко та дириґентки Наталії Стець про творчість Шенберґа та зокрема про його «Місячного Пʼєро».
Наталія Стець, авторка проєкту, диригентка: «Нещодавно я відвідала Arnold Schöenberg Center, щоб ближче познайомитись із його особистістю, погортати рукописи, заглянути в його помітки, аби краще зрозуміти речі, котрі для нього були важливими… А вже 22 травня в НФУ ми зіграємо його шедевр, – твір, який різними гранями впливав на подальший розвиток музичного мистецтва ХХ століття і не тільки, – вишуканий та експресивний “Місячний Пʼєро”».
Вікторія Вітренко, виконавиця партії Пʼєро: «Виконання PIERROT LUNAIRE Арнольда Шенберґа у Києві в Національній філармонії України – для мене мрія, яка стала реальністю.
Цей концерт – данина вшанування генія авангарду, який здійснив революцію у музиці початку ХХ століття. Pierro Lunaire – це абсолютний шедевр, над яким я працюю вже понад двох років і ще багато чого треба відкрити! Ця мелодрама для голосу та камерного ансамблю зі своєю складною атональністю і спірною технікою Sprechstimme потребує як точності, так і глибокої емоційності.
Для мене П’єро представляє того, хто наважиться вижити у найстрашніші часи. Справжній спокій і самоспостереження приходять до нього тільки тоді, коли він (імовірно) потрапляє до улюбленого дому. Хоча я вважаю, що добре відомі смаки, запахи і звуки він відчуває тільки уві сні… Виступ зараз у Києві буде особливим, оскільки стійкий дух міста створить потужне тло для цього персонажа. То буде вечір, коли межі часу, простору й виразів розмиваються, розкриваючи справжню природу П’єро…»
Склад музикантів проєкту: Вікторія Вітренко (голос); Олексій Руденко (флейта, флейта-піколо); Артем Шестовський (кларнет, бас-кларнет); Юрій Немировський (кларнет); Катерина Бойчук (скрипка); Лідія Ночовська (фортепіано); Валентина Буграк (альт); Золтан Алмаші (віолончель).
Проєкт реалізується за підтримки Goethe-Institut Ukraine.
За матеріалами пресрелізу