Ім’я Соломії Івахів як концертуючої української скрипальки добре відоме у США. Вона є концертмейстером симфонічного оркестру Музичного інституту імені Куртіс у Філадельфії. Соломія – перша українка, випускниця цього елітарного музичного закладу, яка за 90-літню історію інституту зайняла таку посаду. Впродовж останніх років Івахів очолює Музичну серію (Musik at the Institute = MATI) Українського інституту Америки в Нью-Йорку, музичним директором якого вона є. Скрипалька займається також педагогічною діяльністю – має звання професора скрипки та альта і завідує струнним відділом в Університеті Коннектікуту
Соломія активно гастролює в країнах Європи, у Китаї, Канаді, а також в Україні. Цьогоріч їй випала велика честь відкривати XXXV Міжнародний фестиваль музичного мистецтва «Віртуози» у рідному Львові. Симфонічним оркестром Львівської філармонії керував американський диригент українського походження Теодор Кучар. До речі, всі кошти від українських гастролей Івахів передає на потреби АТО.
У творчому тандемі з українською піаністкою Ангеліною Гаделією Соломія записала альбом під назвою «Шлях до Свободи – 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано». Слід зазначити, що Ангеліна, як і Соломія, навчалася і живе у США. Вона також є концертуючим музикантом, виступає з прем’єрним виконанням творів сучасних композиторів, із якими тісно співпрацює. Фірма Labor Records випустила її дебютний сольний альбом у 2015 році. Дует Івахів–Гаделія, створений 2006 року, завоював широке визнання слухацької аудиторії як серед української діаспори, так і представників інших народів.
Репрезентований альбом складається з двох дисків. Він випущений престижними американськими фірмами звукозапису Labor Records і NAXOS. Його офіційний реліз відбувся у лютому 2016 року. Запис у славетній Академії мистецтв і літератури в Нью-Йорку здійснила популярний продюсер, чотириразова володарка премії Греммі Джуді Шерман. NAXOS розповсюдила диск серед 9000 бібліотек світу. До речі, на iTunes «Шлях до Свободи» зайняв четверте місце серед нових альбомів класичної музики.
В одному з інтерв’ю Соломія відзначила, що зараз у світі спостерігається підвищений інтерес до України й української культури. Власне, мета альбому – продемонструвати світові витончений, інтелектуальний і різноманітний шар української культури: найкращі зразки неоромантичної, експресіоністично-модерної, неофольклористичної і постмодерної течій музичного мистецтва. Це твори восьми композиторів: Віктора Косенка, Мирослава Скорика, Івана Карабиця, Бориса Лятошинського, Олександра Щетинського, Валентина Сильвестрова, Євгена Станковича і Богдана Кривопуста. Ці автори, всупереч тиску тоталітарної системи радянської держави, вказівкам творити за шаблонами, знайшли свій голос, оригінальну творчу манеру.
Слід зауважити, що твори для альбому підібрані не випадково. Кожна композиція знаменує певний етап творчої біографії скрипальки. Так, Алегрето і Танець із «Гуцульського триптиха» Мирослава Скорика (1964 р.) є для Соломії особливо важливими, бо цей метр, як і вона, – зі Львова, і їхні родини знайомі чимало років.
«Дотик янгола» Євгена Станковича (2013 р.) написаний спеціально для Івахів. Твір був замовлений Українським інститутом Америки з нагоди святкування 25-річчя Музичної серії MATI. Композитор пояснював, що у цій п’єсі він втілив спогади про неспокійне дитинство, переживання, пов’язані з Другою світовою війною. Прем’єра твору відбулась у 2013 році в Карнегі-холі.
«Мрії» Віктора Косенка (1919 р.) були першим опусом, який Соломія заграла на сцені у 8-річному віці. Включена в альбом Соната Бориса Лятошинського (1926 р.) дуже імпонує витонченістю, а точніше – європейськістю.
Музика Капричіо Богдана Кривопуста (2014 р.) – колеги і музичного менеджера Соломії – дуже точно відтворює події, які відбувалися на Майдані. Твір присвячений Івахів, і Соломія першою виконала його у червні 2014 року в Києві з Національним ансамблем солістів України «Київська камерата» під батутою Валерія Матюхіна. Версію Капричіо для скрипки і фортепіано композитор створив у 2015 році.
Фантазія Олександра Щетинського «Епізод із життя поета» (2014 р.) привабила скрипальку медитативним характером музики в модерній техніці мінімалізму із співвідношенням різних градацій звучання і тиші, неголосною динамікою, незначними інтонаційними коливаннями та ритмічними і тембровими змінами. Як зазначає сам композитор, в основі цього твору лежить музика його опери «Перерване послання», головним образом, героєм якої є геніальний український поет і художник Тарас Шевченко. Американська публіка вперше ознайомилася із Фантазією на ювілейному концерті – святкуванні 200-ліття від дня народження Тараса Шевченка у нью-йоркському Меркін-залі Кауфман-центру у грудні 2014-го.
Сонату «Post-scriptum» (1990 р.) Валентина Сильвестрова написано у стилі постмодернізму. Вона становить неабияку складність для виконання. Особливо це стосується надзвичайно мінливої шкали динамічних відтінків. На думку самого композитора, цю трудність у його творах можна подолати, бо він її подає на фоні простих метроритмічних структур. Окрім цього, композитор особисто дав дуже цінні поради після прослуховування Сонати по скайпу.
Задум альбому полягає у цілісному охопленні та поєднанні характерних особливостей культури різних регіонів України. Олександр Щетинський – із Харкова, Іван Карабиць – із Донбасу, Богдан Кривопуст – із Запоріжжя, Валентин Сильвестров – киянин, Борис Лятошинський і Віктор Косенко – з Житомира, Мирослав Скорик – зі Львова, а Євген Станкович представляє Закарпаття. Цей альбом репрезентує всю Україну в майже столітньому часовому проміжку – з 1919 до 2014 року. Саме тому він і названий «Шлях до свободи – 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано».
В оформленні альбому брали участь українці з різних куточків світу. Анотації написав Вірко Балей – композитор, який пропагував українську музику за часів «залізної завіси» в Америці, а також приїжджав у СРСР і особисто контактував з українськими музикантами.
На обкладинці використано картину «Політ» художниці Соломії Когут зі Львова. На ній зображено двох птахів, які хочуть здійнятися вгору на волю. Лев Раковський, американець українського походження, розробив дизайн, у якому використав орнаментику різних регіонів України, повторюючи ідею музичного наповнення диска.
Своєю головною місією у житті Соломія Івахів вважає популяризацію української музики та українських виконавців у світі. Презентований альбом власне засвідчує високу виконавську майстерність творчого тандему скрипальки та піаністки Ангеліни Гаделії. Це, насамперед, бездоганний ритмічний і динамічний ансамбль, технічно досконала гра, правильне розуміння і фахове втілення музичної драматургії творів із відповідними кульмінаційними вершинами, що вдало відтворює основну ідею, задум композитора.
Можна стверджувати, що альбом «Шлях до свободи – 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано» гідно представлятиме у цивілізованому світі Україну як духовний феномен.
Оксана ЗАХАРЧУК