Сучасну оперу «Лис Микита» написано українським композитором Іваном Небесним на замовлення Львівської національної опери. Прем’єра відбудеться 21–23 лютого
Постановка матиме чимало несподіванок: від самого звучання до сценографії, яскравих костюмів і масок звірів, а також сучасних технологій 3D-проекції та світла.
В основі лібрето – однойменна поема Івана Франка. Вона вперше вийшла друком на сторінках дитячого двотижневика «Дзвінок» у 1890-му – 130 років тому. «Я найбільше люблю свого “Лиса Микиту”, тому що я його написав для своїх дітей…» – говорив автор. Отже першими слухачами і читачами твору стали Андрій, Тарас, Петро та Ганна Франко.
Оперу рекомендують для сімейного перегляду, адже за начебто дитячим казковим сюжетом, гумором і пригодами хитрого Лиса ховаються гострі та завжди актуальні соціальні проблеми. «У нашому випадку – це справжній бестселер, але оперний, − зазначає режисер Василь Вовкун. − Дійство, у якому органічно поєднуються розважально-авантюрний і сатирично-викривальний змісти й підтексти. І важко сказати, чого тут більше: людського в звіриному світі чи навпаки, звіриного у людському?..»
Опера «Лис Микита» Івана Небесного матиме несподіване звучання, адже в партитуру, поряд із традиційними інструментами, введено колоритні народні – цимбали, бандура, дримба, ліра і трембіта. Диригент-постановник – американець українського походження Теодор Кучар, диригентка – Ірина Стасишин, хормейстер – Вадим Яценко.
До числа постановників залучили також митців із-за кордону: молодого художника зі світла з Литви Арвідаса Буйнаускаса, який співпрацює з гуртом «Океан Ельзи», створюючи незабутні візуальні образи концертів, а також італійського хореографа Марчелло Алджері.
На сцені Львівської національної опери Марчелло Алджері поставив спектакль «Правда під маскою», де об’єднав балети Ігоря Стравінського «Пульчинелла» і «Весна священна». У 2019 році ця постановка перемогла у категорії «найкраща хореографічна/ балетна/ пластична вистава» ІІ Всеукраїнського фестивалю-премії «ГРА».
Важлива деталь: в опері «Лис Микита» буде не лише хореографія, а й акробатика на повітряних полотнах.
Чи не вперше в українській сучасній опері застосовуються новітні технології, і це буде «справжня феєрія світла», зазначають постановники. За 3D-мапінг відповідають Світлана Рейніш і Юрій Костенко, які співпрацюють із брендами Ferrari, Mercedes, Coca Cola та іншими.
До створення сценографії, яскравих костюмів і масок звірів залучені дизайнери та митці з усієї України – Тадей Риндзак, Ганна Іпатьєва, Людмила Табачкова, Анжела Городиська.
Довідка:
Оновлення репертуару театру творами сучасних українських митців є однією із пріоритетних завдань програми «Український прорив» − стратегії розвитку, запропонованої очільником Львівської національної опери, генеральним директором – художнім керівником театру Василем Вовкуном.
Василь Вовкун виступив також лібретистом і режисером опери «Лис Микита» Івана Небесного.
За інформацією прес-релізу
Фото Руслана ЛИТВИНА