viyella

Ужгородський майстер музичних інструментів Степан Тихоненко отримав фінансову підтримку від Українського культурного фонду для реалізації власного проєкту з реконструкції середньовічного струнно-смичкового музичного інструмента, що зображений на одній із фресок Горянської ротонди – пам’ятки національного значення

Назва проєкту: «Горянська вієлла: реконструкція середньовічного струнно-смичкового музичного інструмента вієлла (vielle) з фрески XIV століття пам’ятки національного значення Горянська ротонда (м. Ужгород Закарпатської області)».

Основна мета проєкту – привернути увагу суспільства до історії музично-інструментальної культури України, багатовікових культурних зв’язків Закарпаття із Західною Європою та сприяти популяризації виготовлення музичних інструментів як одного з виду креативних індустрій в Україні.

У рамках стипендіального проєкту проводяться: аналіз зображення музичного інструмента з фрески Горянської ротонди й іконографії подібних інструментів з європейських джерел; розробка креслення вієлли й смичка та, як результат, виготовлення якісного акустичного музичного інструмента з використанням традиційних матеріалів і технології.

Проєкт присвячується світлій пам’яті Івана Кузьмінського – героя-воїна, який поклав життя за свободу та незалежність України. Саме Іван Кузьмінський – дослідник давньої української музики, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри старовинної музики Національної музичної академії України імені Петра Чайковського. У 2019 році, під час лекції в Ужгороді він привернув увагу до фресок Горянської ротонди із зображенням ангела, котрий грає на струнному музичному інструменті.

Степан Тихоненко: «Реконструкція зображеного на фресці Горянської ротонди музичного інструмента, широке інформування про цей проєкт як фахової, так і широкої аудиторії сприятимуть зацікавленості у поглибленому вивченні історії культурних зв’язків України та Європи. Відтворення цього акустичного інструменту, готового до використання у музичній виконавській практиці надасть українським музикантам можливість для вивчення, дослідження репертуару відповідної епохи. Для мене, як патріота України та рідного Закарпаття, дуже важливо, щоб нашу країну все більше сприймали як частину Європи. Усі попередні роки, виготовляючи якісні музичні інструменти, я намагаюся це підтверджувати».

Презентація готового інструмента – «горянської» вієлли – планується на початок жовтня.

ДОВІДКА

Тихоненко Степан Микитович народився в Ужгороді, виготовляє історичні струнні музичні інструменти з початку 1990-х років, після практичного навчання у закарпатських майстрів музичних інструментів (Іван Петровці, Сергій Голубокий). Більшість із виготовлених ним музичних інструментів відтворені за їхніми зображеннями у живопису, графіці, скульптурі періодів європейського середньовіччя, ренесансу та бароко.

Без перебільшення, Степан Тихоненко є єдиним в Україні майстром, який багато років вивчає історію струнно-смичкових європейських інструментів (лютня, віола да гамба, арфа, середньовічний фідель та інші) й виготовив їх понад 70. Його музичні інструменти отримують схвальні оцінки від професійних музикантів і лунають на концертних майданчиках у різних країнах світу: Україні, Австрії, Швейцарії, Швеції, Великій Британії, Німеччині, США, Бразилії, Італії та інших.

За інформацією пресанонсу