NADOU

14 жовтня Національний академічний духовий оркестр України під орудою молодого талановитого диригента Івана Стецького у програмі «Ігри розуму» виконає дві українські прем’єри: «Енігма-варіації» англійського композитора межі ХІХ–ХХ століть Едварда Елгара і Третю («Трагічну») симфонію сучасного американського композитора Джеймса Барнса

Едварда Елгара називають «англійським Бетховеном». В Англії він шанується як національний герой поряд із Генрі Перселлом, Вільямом Шекспіром, Чарльзом Діккенсом і Бернардом Шоу.

«Варіації “Енігми” вказують на те, що в особі Елгара країна знайшла оркестрового композитора першої величини», – писав один з англійських дослідників.

«Енігма-варіації» присвячені друзям композитора. Кожна з 14-ти варіацій представляє когось із його друзів: від дружини до музичного видавця. Цей твір ніколи не втрачав популярності, особливо завдяки рухливій і потужній варіації «Nimrod». Загадки варіацій полягають у тому, що в них зашифровано імена героїв, а музичну тему циклу приховано (це нагадує «Сфінксів» із «Карнавалу» Роберта Шумана).

Сам Елгар у програмних записках до виконання писав: «У цьому творі, що починається з гумором, а продовжується глибоко серйозно, є ескізи моїх друзів. Ці персонажі відгукуються на оригінальну тему і кожен намагається розгадати Загадку, власне, тему. Ескізи не є “портретами”, але кожна варіація містить певну ідею, засновану на тій чи іншій особистості, або якомусь характерному випадку, відомому лише двом людям. Це основа твору. Втім його можна слухати просто як “музичний твір”, не зважаючи на сторонні міркування».

Після прем’єри варіацій у Лондоні 1899 року, якою диригував Ганс Ріхтер, опус одразу став популярним, а його автор зажив міжнародної слави.

У різні часи «Енігма-варіації» виконували знамениті оркестри і диригенти: Chicago Symphony Orchestra, Daniel Barenboim, Queensland Symphony Orchestra, Peter Luff, Berliner Philharmoniker, Simon Rattle, Royal Philharmonic Orchestra, Andrew Litton, Warsaw Philharmonic Orchestra, Jacek Kaspszyk, London Symphony Orchestra, Adrian Boult, United States Marine Band у морських казармах Вашингтона. English Symphony Orchestra під керівництвом Kenneth Woods присвятив виконання пам’яті королеви Єлизавети II. Й, звісно ж, Leonard Bernstein з BBC Symphony Orchestra: https://www.youtube.com/watch?v=_8NOVGHJmRs

Свого часу Елгар розкрив усі таємниці, прокоментувавши твір. Але при цьому він залишив нащадкам загадку другого рівня: нібито у варіаціях є ще якась тема, прихована у товщині партитури… Її все ще шукають, а пошуки змушують повертатися до «Енігми», намацуючи усе глибший сенс. Можливо, секрет удасться розкрити під час концерту 14 жовтня, адже ця музика вперше звучатиме в Україні у перекладенні для духового оркестру.

Другий твір програми – Третя симфонія для духового оркестру Джеймса Барнса, відома також під назвою «Трагічна».

Американський композитор, диригент і тубіст Джеймс Чарльз Барнс (народився 9 вересня 1949 р. в Хобарті, Оклахома, США) вивчав композицію і теорію музики у Канзаському університеті, отримавши ступені бакалавра й магістра музики. Диригуванню навчався приватно. З 1977-го – професор теорії та композиції у Канзаському університеті.

Барнс двічі отримував престижну премію Американської асоціації капельмейстерів Ostwald за видатну сучасну музику для духових оркестрів. Лауреат численних нагород ASCAP, нагороджений медаллю Kappa Kappa Psi за видатні заслуги перед музикою та премією Богуміла Маковського.

Барнс багато подорожує як запрошений композитор, диригент і лектор – США, Європою, Австралією, Японією, Тайванем. Його численні твори для духового оркестру широко виконуються у США, Європі та країнах Тихоокеанського басейну. Вони звучали у Танглвуді, Бостонському симфонічному залі, Лінкольн-центрі, Карнегі-холі та Кеннеді-центрі у Вашингтоні.

Всесвітньо відомий токійський духовий оркестр Kosei записав три компакт-диски його музики. Нещодавно композитор завершив новий альбом зі своїми роботами з Koninklijke Militaire Kapel (Королівський військовий оркестр королеви) у Голландії.

Третя симфонія Барнса присвячена трагічно загиблій доньці автора. «Це твір великого розчарування, гіркоти, відчаю та зневіри – усіх моїх особистих почуттів після втрати доньки, – писав Барнс. – У скерцо (ІІ частина) є сарказм і гірка солодкість, тому що це пов’язане з помпезністю та зарозумілістю деяких людей. ІІІ частина – фантазія про те, яким був би мій світ, якби Наталі вижила; це прощання із нею. Фінал (IV частина) являє собою відродження духу, примирення для всіх нас. Друга тема останньої частини заснована на старому лютеранському дитячому гімні під назвою “Я – ягнятко Ісуса”. Цей гімн співали на похоронах Наталі. Через три дні після того, як я закінчив цю симфонію, 25 червня 1994 року, народився наш син Біллі Барнс. Якщо третя частина для Наталі, то фінал – для Біллі, тут втілено нашу радість бути благословенними разом із ним після трагічної смерті його сестри».

До речі, саме Барнсу було доручено писати твори для усіх п’яти великих військових оркестрів у Вашингтоні. Компакт-диск оркестру ВПС США містить також і його Третю симфонію, яка прозвучить у програмі «Ігри розуму». https://www.youtube.com/watch?v=U7TXOdczloQ (Luxembourg Military Band, Conductor: LtCol Jean-Claude Braun)

За диригентським пультом «Ігор розуму» – «інтелектуальний диригент» Іван Стецький, Київська опера. Він дебютував у театрі у виставі-мюзиклі «Як козаки змія приборкували» Ігоря Поклада. Працював у Kyiv Symphony Orchestra. Популяризує маловідому українську музику.

У співпраці з незалежною мистецькою формацією Art.razom здійснив низку проєктів, серед яких – постановки опери «Одержима» Мирослава Волинського (диригент; оркестр Оперної студії НМАУ) та оперної трилогії «KAVKA» Вікторії Шинкаренко (диригент Kyiv Soloists, National chamber ensemble). Поставив оперу «Ноктюрн» Миколи Лисенка в Оперній студії Національної музичної академії України. Як запрошений диригент працював над заключним концертом Kharkiv Music Fest 2023 (солісти – Тамара Калінкіна, Віталій Білий, Оркестр Схід Опера та музиканти ансамблю Kharkiv Music Fest, головний диригент – Віталій Алексейонок). Стилю молодого амбітного диригента притаманні чіткість, але разом із тим, свобода та емоційність.

За інформацією пресрелізу